W Porcie Gdynia pojawił się nowy holownik. Pracę rozpoczął tu przeniesiony ze Szczecina Fairplay 85, który wyróżnia się kilkoma elementami na tle podobnych jednostek.
Flota holowników grupy Fairplay Towage składa się z ponad 80 jednostek, ale tylko dwie z nich mogą pochwalić się napędem hybrydowym. Jednym z takich statków jest właśnie będący częścią floty Fairplay Towage Polska Fairplay 85, który dotychczas pracował w Hamburgu i Szczecinie, a od kilkunastu dni pracuje w Porcie Gdynia.
Fairplay 85 to niespełna 30-metrowy holownik o uciągu na palu równym 90 tonom. Jednostka może rozwijać prędkość 12,5 węzłów. Została zbudowana w hiszpańskiej stoczni Astilleros Armon i przekazana armatorowi w 2015 roku.
Holownik dysponuje napędem hybrydowym. Największą moc, a tym samym maksymalny uciąg na palu, Fairplay 85 uzyskuje w trybie „boost”, kiedy silniki elektryczne jednostki zasilane są przez trzy agregaty prądotwórcze. Z kolei w trybie „eco” statek pracuje na jednym agregacie. Kolejne włączane są w razie potrzeby.
Fairplay 85 wyróżnia się też nieco innym niż zazwyczaj kształtem kadłuba. Statek jest nieco dłuższy i szerszy od również pracującego w Gdyni Fairplay-37 i przy 30 metrach długości ma 13,5 metra szerokości. Jednostka została zaprojektowana do pracy w osłoniętych akwenach, w portach i terminalach. Nieco inny kształt kadłuba zapewnia jej w takich warunkach lepsze zdolności manewrowe i stabilność kursową zarówno naprzód jak i wstecz. To z kolei pozwala jej na błyskawiczne wykorzystywanie pełnej mocy silników.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów