Niemiecka firma liniowa Hapag-Lloyd odnotowała zysk w wysokości 3,3 miliarda dolarów w pierwszej połowie roku przy „bardzo silnym popycie” na transport kontenerowy, który nie powinien w najbliższym czasie spaść.
Firma opublikowała wyniki za pierwsze półrocze, wykazując EBITDA na poziomie 4,2 mld dolarów i EBIT na poziomie 3,5 mld dolarów. Zysk grupy wyniósł 3,28 mld dolarów, o ponad 1000 procent więcej niż w pierwszej połowie 2020 roku na początku pandemii COVID-19. Zysk w drugim kwartale wyniósł 1,8 miliarda dolarów.
Przychody w pierwszych 6 miesiącach 2020 roku wzrosły o około 51 procent, do 10,6 mld dolarów, głównie ze względu na 46 procentowy wzrost średnich stawek frachtowych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Firma stwierdziła, że stawki frachtowe są wynikiem „wysokiego popytu w połączeniu z niskimi zdolnościami przewozowymi i poważnymi wąskimi gardłami w infrastrukturze”.
Wolumen transportu był o 4 procent wyższy niż w porównaniu z rokiem poprzednim, na co wpływ miał spadek popytu w drugim kwartale z powodu pandemii COVID-19. Ponadto o około 6 procent niższa średnia cena zużycia bunkra, która w pierwszym półroczu wyniosła 421 dolarów za tonę.
Hapag-Lloyd powiedział, że chociaż popyt pozostaje wysoki w obecnym „zatłoczonym środowisku rynkowym”, prowadzi to do niedoboru tygodniowej zdolności przewozowej. Z tego powodu Hapag-Lloyd spodziewa się, że zarobki pozostaną wysokie w drugiej połowie roku obrotowego. Oczekuje się, że EBITDA za cały rok wyniesie od 9,2 do 11,2 mld dolarów, a EBIT od 7,5 do 9,5 mld dolarów.
- Oczywiście cieszy nas ten niezwykły wynik finansowy. Jednak wąskie gardła w łańcuchach dostaw nadal powodują ogromne obciążenia i nieefektywność wszystkich uczestników rynku i musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby jak najszybciej je wspólnie rozwiązać – powiedział Rolf Habben Jansen, dyrektor generalny Hapag-Lloyd. - Patrząc na dzisiejsze otoczenie rynkowe, nie wierzymy jednak, że sytuacja wróci do normy w najbliższym czasie – pomimo wszystkich podjętych wysiłków i zwiększonej pojemności pudełek, które są wstrzykiwane. Obecnie spodziewamy się, że sytuacja rynkowa polepszy się najwcześniej w pierwszym kwartale 2022 roku.
Hapag-Lloyd jest jedną z wiodących na świecie firm żeglugowych z flotą 250 kontenerowców i całkowitą zdolnością transportową 1,8 miliona TEU. Posiada również pojemność kontenerową około 2,8 mln TEU, w tym jedną z największych i najnowocześniejszych flot kontenerowców chłodniczych
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego