Grupa Azoty odnotowała zysk netto na poziomie 41 mln zł w III kw. br., a skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 2,416 mld zł – podał w czwartek prezes spółki Mariusz Grab. Dodał, że najważniejsza inwestycja - Polimery Police – przebiega bez większych przeszkód.
Według informacji przekazanych podczas czwartkowej konferencji wynikowej, w trzecim kwartale br. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Azoty były o 148 mln zł niższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Wynik EBITDA ukształtował się na poziomie 250 mln zł, a marża EBITDA na poziomie 10,4 proc., czyli niższym odpowiednio o 82 mln zł i 2,6 p.p. rok do roku. Zysk netto w trzecim kwartale ubiegłego roku wyniósł 74 mln zł.
W ocenie zarządu spółki trzeci kwartał br. był kolejnym, w którym wyraźnie widać pozytywny wpływ dywersyfikacji biznesu na wyniki finansowe Grupy Azoty.
Pozytywny wpływ na wyniki Grupy Azoty – wskazano - miały m.in. środki budżetowe przyznawane w ramach Tarcz Antykryzysowych, a także korzystnie kształtujące się ceny gazu i innych surowców, a także rekompensaty z tytułu pokrycia skutków wzrostu cen energii elektrycznej w wyniku wzrostu cen uprawnień do emisji CO2.
Narastająco, w okresie od stycznia do września 2020 roku Grupa Azoty wygenerowała 7,789 mld zł przychodów ze sprzedaży, 1,003 mld zł zysku EBITDA i 12,9 proc. marży EBITDA, uzyskując obniżenie tych wartości w stosunku do ubiegłego roku o 878 mln zł (przychody), 205 mln zł (EBITDA) i 1,1 p.p. (marża EBITDA).
W ujęciu narastającym zysk netto wyniósł obecnie 263 mln zł wobec 416 mln zł w analogicznych okresie w ubiegłym roku.
„Cieszy nas stabilność kluczowego segmentu nawozowego, w którym zwiększyliśmy sprzedaż i utrzymaliśmy wysoką, kilkunastoprocentową marżę EBITDA, co zawdzięczamy relatywnie niskim cenom gazu. Pozostałe segmenty pozostają pod silnym wpływem rozwoju pandemii, która przyczyniła się do zerowej marży w Chemii i ujemnej marży w Tworzywach i ta sytuacja może się utrzymać do czasu, kiedy kluczowe światowe gospodarki powrócą na ścieżkę wzrostu gospodarczego” - wskazał prezes spółki chemicznej.
Jak podkreślił, najważniejsze inwestycja w tej dekadzie dla Grupy Azoty, czyli projekt Polimery Police, przebiega bez większych przeszkód, choć w zeszłym miesiącu z powodu pandemii został zawarty aneks do umowy, wydłużający realizację kontraktu o trzy miesiące i podnoszący wynagrodzenie wykonawcy o 33 mln euro.
„Patrząc przez pryzmat podobnych inwestycji w Europie, to ta jest jedyną, która idzie zgodnie z harmonogramem, na innych pandemią odcisnęła dużo większe piętno” - dodał prezes, komentując zawarty aneks do kontraktu.
Polimery Police to największy projekt inwestycyjny w historii Grupy Azoty - instalacja produkcyjna, która ma wytwarzać 437 tys. ton polipropylenu rocznie. Wartość inwestycji to ok. 7 mld zł. Generalnym wykonawcą jest południowokoreańska spółka Hyundai Engineering. Plac pod budowę projektu Polimery Police przekazano generalnemu wykonawcy 7 stycznia 2020 r. Zgodnie z harmonogramem inwestycja zostanie zakończona w pierwszym kwartale 2023 r.
Głównymi obiektami kompleksu chemicznego Polimery Police będą instalacje do produkcji propylenu oraz polipropylenu. Obie instalacje zostały zaprojektowane w oparciu o amerykańskie licencje. Instalacja ma też wytwarzać rocznie 17 tys. ton wodoru, który będzie sprzedawany do zakładów chemicznych w Policach do produkcji amoniaku - dzięki temu spadnie w nich zużycie gazu ziemnego. Elementem instalacji będzie gazoport, zdolny przyjmować statki transportujące do 22 tys. ton propylenu i etylenu. Będzie on mógł być także wykorzystywany do importu LPG.
„Obecnie został już wydany komplet 22 pozwoleń na budowę niezbędnych do realizacji projektu i zgodnie z planem, inwestycja zostanie zakończona w pierwszym kwartale 2023 roku” – zapowiedział prezes Grab.
Jak poinformował podczas czwartkowej konferencji, spółka uczestniczy w działaniach związanych ze zwalczaniem pandemii COVID-19. Zajmuje się budową szpitala tymczasowego na około 140 łóżek w Krakowie, w dawnych budynkach Szpitala Uniwersyteckiego przy ul. Kopernika i Śniadeckich. Obecnie obiekt ten – wskazał prezes – znajduje się na etapie prac przygotowawczych i wstępnych wykonawczych. Jego uruchomienie powinno nastąpić w najbliższych tygodniach.
Spółki Grupy Azoty przekazały też w tym miesiącu kolejne wsparcie o łącznej wartości 1 mln zł instytucjom i jednostkom działającym w zakresie zwalczania rozprzestrzeniania się COVID-19
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów