• <

GCT i straż pożarna ćwiczą z niebezpiecznymi substancjami

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski GCT i straż pożarna ćwiczą z niebezpiecznymi substancjami

Partnerzy portalu

ćwiczenia
Fot. GospodarkaMorska.pl

Zważywszy na ilości kontenerów każdego tygodnia przeładowywanych w Gdynia Container Terminal, zdrowy rozsądek każe zakładać, że może dojść do sytuacji niebezpiecznych. Wszystkie służby powinny być zatem zawsze w gotowości operacyjnej. Dlatego też kiedy w lutym na placu z jednego kontenera z ładunkiem niebezpiecznym zaczął wydobywać się dym, czym prędzej na miejscu pojawiła się straż pożarna.


Jeden z pracowników Gdynia Container Terminal zauważył, że z jednego z kontenerów morskich składowanych na placu firmy w sektorze ładunków niebezpiecznych wycieka nieznana substancja. Sytuacja była niebezpieczna – pracownik zgłosił, że odczuwa zawroty głowy, więc założono, że w kontenerze przewożone są groźne dla ludzi i środowiska chemikalia, niezgłoszone w dokumentach. Wszystko to działo się w godzinach porannych 28 lutego, na szczęście jedynie w ramach ćwiczeń prowadzonych wspólnie z działem BHP Hutchison Ports Gdynia oraz Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Gdynia” Państwowej Straży Pożarnej. Ich celem było sprawdzenie i ewentualne dopracowanie procedur i zasad obowiązujących w terminalu w przypadku podobnych zdarzeń oraz doskonalenie umiejętności ratowniczo-gaśniczych.

Zgodnie z obowiązującymi procedurami, felerny kontener, z którego wyciekała tajemnicza niebezpieczna substancja, został najpierw umieszczony w specjalnej wannie zapobiegającej przedostaniu się środka chemicznego do środowiska i wód Zatoki Gdańskiej, a następnie wywieziony w odizolowane miejsce. Zawiadomiona została także straż pożarna.

Na miejscu pojawiły się wozy Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Gdynia”. Ratownicy przystąpili do działań, przechodząc przez kolejne elementy scenariusza i sprawdzając różne możliwe warianty rozwoju sytuacji.

– Ustalono, że substancją zgodnie z przekazaną informacją jest wodorotlenek sodu, ale ratownicy mieli cały czas na uwadze, że mogą mieć miejsce dodatkowe zagrożenia. Dlatego zawsze staraliśmy się, żeby ratownicy mieli zachowany poziom bezpieczeństwa o jeden wyżej. Dokonano rozpoznania, ratownicy doraźnie zabezpieczyli wycieki z wanny, na której kontener został umieszczony. Następnie dostali się do kontenera i dokonali pomiarów. Zapozorowane zostało źródło promieniotwórcze cez-137. Ratownicy określili, że to substancja szczelnie zamknięta. Była możliwość jej doraźnego usunięcia z kontenera. Mogli się wtedy skupić na usuwaniu źródła wycieku. Okazało się, że był nim jeden z pojemników DPPL, czyli zbiornik plastikowy o pojemności 1 m3, w którym znajdował się wodny roztwór wodorotlenku sodu – przebieg ćwiczeń opisuje st. kpt. Mateusz Szultka z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej 1 Gdynia Śródmieście, dowódca specjalistycznej grupy ratownictwa chemicznego i ekologicznego. Jednym z ostatnich elementów ćwiczeń było przepompowanie substancji do pojemnika awaryjnego, który został dostarczony przez terminal kontenerowy.

– Ćwiczyliśmy dziś jak zadziałają nasze wewnętrzne procedury w sytuacji uwolnienia niebezpiecznej substancji chemicznej z kontenera morskiego, jak zachowają się pracownicy, czy wszystko przebiegnie prawidłowo – komentuje Maciej Romanowicz, specjalista BHP, oficer ochrony obiektu portowego w GCT. – Myślę, że poszło dobrze, ale omówimy jeszcze przebieg ćwiczeń, wszystkie punkty, sprawdzimy, czy wszystko zadziałało w sposób należyty – dodaje.


niebezpieczne substancje
Fot. GospodarkaMorska.pl


Jak mówi Maciej Romanowicz, tego typu sytuacje w rzeczywistości się praktycznie nie zdarzają.

– Prawdopodobieństwo takich sytuacji jest bardzo małe, ale musimy być gotowi na wszelkie warianty – zapewnia. Dlatego też GCT w porozumieniu ze służbami stara się organizować przynajmniej raz-dwa razy w roku podobne ćwiczenia. – Za każdym razem scenariusz jest inny. Ćwiczymy nie tylko z chemią, ale mogą to być także prace na wysokości, ratowanie, czy działania typowo pożarowo-gaśnicze.

Takie wydarzenia są też cenne dla samych strażaków i ratowników, którym również zależy na tym, żeby być gotowymi na wszelkiego rodzaju zagrożenia, jakie mogą pojawić się podczas operacji terminalowych.

– Nasz wydział planowania operacyjnego stara się być w ciągłym kontakcie z kierownictwem terminalu i innych instytucji, które działają na terenach portowych. Staramy się organizować wspólne ćwiczenia. Jeśli nie są to ćwiczenia stricte operacyjne, polegające na działaniu zastępów, to chcemy być na bieżąco z tym, co się tutaj dzieje, jakiego typu materiały mogą być przewożone, zapoznać się z terenem tych obiektów, procedurami bezpieczeństwa, które tu obowiązują, przepisami BHP – mówi st. kpt. Szultka.

Co ciekawe, Gdynia Container Terminal nie mieści się w rejonie działań Portowej Straży Pożarnej, która operuje na terenach bliższych Śródmieściu Gdyni, a właśnie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej 1 Gdynia.

– Jeśli chodzi o większe zdarzenia, to nawet jeśli jest to rejon Portowej Straży Pożarnej, to i tak pomagamy, czy to jako zwykli strażacy, czy jako grupa ratownictwa chemicznego. Wszystko zależy od tego, jakie są potrzeby na miejscu zdarzenia. Jesteśmy do dyspozycji cały czas zapewnia st. kpt. Szultka.

Gdynia Container Terminal przykłada dużą uwagę do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa podczas prowadzonych operacji. Pracownicy terminalu regularnie trenują wspólnie ze strażą pożarną i innymi służbami. W zeszłym roku GCT było także współorganizatorem szeroko zakrojonych ćwiczeń psów służbowych pod nazwą „Cerber”. W terminalu odbywały się także ćwiczenia z ewakuacji z wysokości dla operatorów suwnic czy z obsługi defibrylatorów AED dla pracowników biurowych.



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.