Jest decyzja lokalizacyjna wojewody mazowieckiego dla gazociągu Rembelszczyzna - Mory - poinformował we wtorek Gaz-System. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo energetyczne stolicy i okolic.
Kolejnym etapem inwestycji jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę - dodał operator.
Projektowany gazociąg ma mieć ok. 28,5 km długości i średnicę 700 mm. Będzie zlokalizowany w województwie mazowieckim, na terenie powiatów: legionowskiego, warszawskiego zachodniego i warszawskiego. Trasa będzie przebiegać przez gminy: Nieporęt, Jabłonna, Warszawa (dzielnice: Białołęka, Bielany, Bemowo), Łomianki, Stare Babice i Ożarów Mazowiecki.
Uzyskanie pozwolenia na budowę gazociągu jest zaplanowane na koniec 2020 r., a prowadzenie prac budowlanych na lata 2021 –2023.
Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo energetyczne stolicy i okolic oraz zapewni dostawy gazu ziemnego dla nowych odbiorców w tym rejonie. Pierścień Warszawski dotychczas umożliwiał dostawę ok. 1 mld m sześc. gazu rocznie. Po rozbudowie Gaz-System będzie mógł nim przesłać każdego roku nawet ponad 2 mld m sześc.
"Dzięki temu odbiorcy indywidualni i przemysłowi, w tym producenci prądu i ciepła, będą mogli korzystać z niskoemisyjnego źródła energii. Skutkiem tego przedsięwzięcia będzie poprawa jakości powietrza w stolicy i gminach ościennych" - podał operator systemu przesyłowego gazu.
Dodał, gazociąg z Rembelszczyzny do Mor wpisuje się w strategię inwestycyjną Gaz-Systemu na terenie aglomeracji warszawskiej.
Przypomniano, że we wrześniu 2019 r. spółka ukończyła budowę 10-kilometrowego gazociągu, który połączył tłocznię gazu Rembelszczyzna z Elektrociepłownią Żerań. Umożliwia on zasilenie w gaz ziemny nowego bloku gazowo-parowego.
Gaz-System ocenił, że dzięki wykorzystaniu gazu z żerańskiej elektrociepłowni zmniejszy się emisja szkodliwych substancji do atmosfery, a zwiększy o ponad połowę możliwość produkcji energii elektrycznej.
"Po zakończeniu budowy i przekazaniu gazociągu do eksploatacji Gaz-System będzie corocznie odprowadzał do budżetów gmin podatek od nieruchomości w wysokości do 2 proc. wartości odcinka gazociągu zlokalizowanego na terenie danego samorządu" - poinformowała spółka. (PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów