Niepewne czasy to niepewna gospodarka. Od kilku lat kolejne, coraz to nowsze zagrożenia i ryzyka dotykają światowych łańcuchów dostaw, stawiając pod znakiem zapytania dotychczasowe strategie logistyczne. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 poszukiwać będzie szans na ponowne odkrycie stabilizacji dla sektora.
Zablokowanie Kanału Sueskiego, COVID-19, piractwo, potem pojawiające się niczym grzyby po deszczu konflikty międzynarodowe – łańcuchy logistyczne od kilku lat co chwilę poddawane są zmianom dyktowanym przez czynniki zewnętrzne, a sama logistyka zaczęła być postrzegana zarówno jako ważny element zmagań na skali międzynarodowej, mający kluczowe znaczenie dla przechylenia szali zwycięstwa na którąś ze stron. Stała się z jednej strony bronią gospodarczą – czego dowodem były między innymi starania o przywrócenie żeglugi międzynarodowej na Ukrainie, sposobem omijania wymierzonym ciosów – jak funkcjonowanie tzw. floty cieni, przewożącej rosyjską ropę wbrew sankcjom, jak i celem, co pokazują z kolei ataki Huti na statki na Morzu Czerwonym.
Lata 2024 i 2025 mogą być punktem zwrotnym w strategiach tworzonych przez globalnych graczy na rynkach transportowych i towarowych. Będzie to jeden z tematów podejmowanych podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025. W panelu poświęconym logistyce morskiej, którego liderem jest Marek Tarczyński, przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, a który poprowadzi prof. Andrzej Grzelakowski, dyskutanci będą poddawać ocenie zmiany w mechanizmach funkcjonowania rynków transportowych i wynikające z nich wyzwania logistyczne.
– W imieniu Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki serdecznie zapraszam na Forum Gospodarki Morskiej, a w szczególności na panel logistyczny. Poświęcony będzie strukturalnym zmianom globalnych rynków towarowych i transportowych i w konsekwencji wpływowi tych zmian na kondycję krajowej branży transportu, spedycji i logistyki – zaprasza Marek Tarczyński.
Pośród zagadnień, jakie podjęte zostaną podczas panelu, znajdzie się też zarządzanie zmianą w warunkach nieustannej niepewności oraz rola regulatorów sektora w budowie jego odporności na tego typu sytuacje.
Oczywiście Forum Gospodarki Morskiej 2025 to również inne tematy, a logistyka morska stanowi jeden z pięciu zaplanowanych paneli dyskusyjnych. W agendzie znalazły się także rozmowy na temat energetyki odnawialnej, biznesu w żeglarstwie, cyberbezpieczeństwa i żeglugi autonomicznej. Tematem przewodnim w tym roku będą budowa nowej jednostki dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, która zastąpi legendarny Dar Młodzieży, a także dekarbonizacja żeglugi.
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025
10 października
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny
Rejestracja: forum.gdynia.pl
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął