Estońska firma Baltic Workboats (BWB) będzie przewodzić pracom nad rozwojem prototypowego półautonomicznego okrętu wojennego, w którego budowie weźmie udział osiem innych państw, w tym Polska - poinformowała w poniedziałek telewizja ERR.
"Plan dotyczy półautonomicznego statku ze zmniejszoną załogą i możliwością zdalnego sterowania ze stacji kontrolnej" - powiedział przedstawiciel BWB Ahto Parl.
Czteroletni projekt, to ogólnoeuropejskie przedsięwzięcie pod przewodnictwem Estonii, do którego dołączyło osiem innych krajów: Belgia, Dania, Francja, Polska, Holandia, Norwegia, Hiszpania i Szwecja.
Komisja Europejska jako klient będzie musiała zaakceptować stworzony prototyp, zanim firmy przystąpią do jego produkcji - zaznaczyła ERR.
Projekt wyceniono na 95 mln euro, z czego 30 mln będzie pochodzić od zaangażowanych krajów i uczestniczących w badaniach firm z sektora prywatnego. Pozostała część środków pochodzi z projektu Komisji Europejskiej EUROGUARD, finansowanego przez Europejski Fundusz Obronny.
Czteroletni projekt, rozpoczęty w styczniu, składa się z trzech faz: opracowania nowej architektury jednostki pływającej (GENSA), stworzenia i przetestowania fizycznego prototypu do końca 2027 roku oraz opracowania danych skoncentrowanej architektury autonomicznego okrętu.
"Prototyp z pewnością będzie wymagał dalszego rozwoju, ale im bliżej będziemy osiągnięcia konkurencyjnego i kompleksowego wyniku pod względem militarnym, technicznym i ekonomicznym, tym bardziej realny będzie ten projekt" - zauważył Ats Janno, kierownik biura projektowego w estońskim Centrum Inwestycji Obronnych. "To istotny krok w kierunku przyszłości flot wojennych" - dodał.
Z Tallina Jakub Bawołek
jbw/ mal/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii