• <
Nauta_top_1100x200

Fincantieri dostało kolejny miesiąc na zakończenie przejęcia Chantiers de l’Atlantique

PMK

04.01.2021 15:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Fincantieri dostało kolejny miesiąc na zakończenie przejęcia Chantiers de l’Atlantique
Fincantieri dostało kolejny miesiąc na zakończenie przejęcia Chantiers de l’Atlantique - GospodarkaMorska.pl
Chantiers de l'Atlantique

Włoski koncern stoczniowy Fincantieri otrzymał jeszcze miesiąc na zakończenie przejęcia francuskiego zakładu Chantiers de l'Atlantique – podało francuskie Ministerstwo Finansów. Poprzednia oferta nabycia wygasła wraz z końcem roku.

Fincantieri podpisał umowę nabycia francuskiej stoczni w lutym 2018 roku. W ramach umowy włoski gigant miał nabyć 50 procent udziałów w zakładzie i pożyczyć dodatkowy 1 procent of francuskiego rządu.

Umowa wciąż nie otrzymała zgody od unijnych urzędów antymonopolowych. Organy dochodzeniowe w UE obawiają się, że połączenie dwóch światowych liderów na skoncentrowanym rynku o zwiększonej przepustowości może spowodować znaczne podwyżki cen budowy statków wycieczkowych. Swój niepokój w tej sprawie zgłosili już najwięksi na świecie armatorzy wycieczkowców.

Plan połączenia Chantiers de l'Atlantique z Fincantieri wzbudził obawy wokół nieuczciwej konkurencji na całym kontynencie. W razie fuzji, liczba wiodących stoczni europejskich zmniejszyłaby się z trzech do dwóch, a ruch ten mógłby zakłócić dynamikę rynku na Starym Kontynencie. Z drugiej strony, ewentualna umowa zyskuje aprobatę wielu interesariuszy, którzy uważają, że może ona zwiększyć międzynarodowy prestiż Europy w obliczu rosnącej konkurencji ze stoczniami azjatyckimi i amerykańskimi.

Wśród najgłośniejszych przeciwników porozumienia jest francuski związek zawodowy Force Ouvriere, który reprezentuje pracowników stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire na zachodnim wybrzeżu Francji. Jak stwierdzili przedstawiciele związku: "Ewentualna transakcja może spowodować, że francuska stocznia straci władzę i możliwości zarządzania przedsiębiorstwem, co może wywołać negatywne konsekwencje dla bezpośrednio zatrudnionych pracowników i podwykonawców. Nasza stocznia ma możliwość realizowania zamówień bez wsparcia włoskiej grupy i możliwość oferowania atrakcyjniejszych cen niż te narzucane przez Fincantieri ".

Co gorsza, popyt na statki wycieczkowe został storpedowany przez COVID-19. Dla Fincantieri, którego własne finanse zostały poważnie nadwyrężone przez kryzys, spowodowało to dodatkowe pytania o przemysłowe uzasadnienie transakcji.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34362,00 $ tona 0,20% 15 wrz
 Cynk 3051,00 $ tona 1,23% 15 wrz
 Aluminium 2867,00 $ tona 0,74% 15 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.