Największy port Europy, Rotterdam, szykuje się na potencjalną wojnę z Rosją - ocenił we wtorek dziennik „Financial Times”. Port zaczął rezerwować miejsce dla okrętów transportujących wojskowe wyposażenie i planuje, dokąd w razie wybuchu wojny przekierować transport cywilny.
- Nie każdy terminal jest odpowiedni dla transportów wojskowych - powiedział brytyjskiej gazecie dyrektor portu Boudewijn Siemons, dodając, że Rotterdam koordynuje z sąsiednią Antwerpią plany zarządzania transportem. - Jeżeli trzeba byłoby przesłać duży wolumen towarów, będziemy kontaktować się z Antwerpią i innymi portami, żeby przejęły od nas część wolumenu. Coraz mniej patrzymy na siebie jak na konkurentów - dodał. Porty współpracują również w celu poprawy samowystarczalności Europy.
Działania podjęte przez Rotterdam są częścią przygotowań na całym kontynencie - podkreślił dziennik, przypominając, że zarówno Holandia, jak i inni członkowie NATO zobowiązali się do zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. PKB. W maju holenderskie ministerstwo obrony oświadczyło, że Rotterdam będzie musiał zapewnić miejsce, z którego mogłyby korzystać okręty przewożące transporty wojskowe.
Siemons powiedział, że cztery lub pięć razy w roku jeden lub więcej okrętów będzie cumować przy nabrzeżu przez kilka tygodni. Terminal kontenerowy w Rotterdamie to jedyne miejsce, w którym port mógłby bezpiecznie przerzucać amunicję z jednego statku na drugi. Kilka razy w roku odbywałyby się również ćwiczenia desantowe.
Port obsługiwał już wcześniej transport uzbrojenia (zwłaszcza podczas wojny w Zatoce Perskiej w 2003 r.), ale nawet w szczytowym okresie zimnej wojny żadne z jego nabrzeży nie było przeznaczone wyłącznie do transportów wojskowych.
Mark Rutte, sekretarz generalny NATO, ostrzegł członków sojuszu w czerwcu, że Rosja może zaatakować jednego z nich do 2030 r. Rotterdam rozciąga się na 42 km wzdłuż rzeki Mozy w Holandii. Rocznie obsługuje około 436 mln ton ładunków, przyjmując 28 tys. statków drogą morską i 91 tys. statków szlakiem śródlądowym.
Siemons powiedział, że nagła redukcja przepływu rosyjskiej ropy naftowej po inwazji na Ukrainę była kolejną lekcją. Wezwał kraje europejskie do gromadzenia zapasów bardziej niezbędnych materiałów, tak jak robią to w przypadku ropy naftowej. (UE nakazała członkom utrzymywanie 90-dniowych strategicznych zapasów ropy naftowej po szoku naftowym z 1973 r., kiedy kraje arabskie ograniczyły produkcję, aby wywrzeć presję na Zachód podczas konfliktu z Izraelem).
- Powinniśmy zrobić to samo z takimi zasobami, jak miedź, lit, grafit, i wieloma z kluczowych surowców — powiedział Siemons. - Robimy to w zakresie ropy, ale nie w zakresie gazu. Oczywiście mamy kilka złóż gazu w Europie, ale powinniśmy przyjrzeć się szerszemu spektrum odporności strategicznej, również w farmaceutyce. Staje się to coraz ważniejsze, ponieważ świat staje się coraz bardziej niestabilny.
Jego zdaniem obszary wokół portów, które mają dobre sieci dystrybucyjne, byłyby odpowiednie do przechowywania takich zapasów. Część holenderskich rezerw strategicznych ropy znajduje się w Rotterdamie.
os/ mms/
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął