2023 rok może okazać się owocny dla rynku LNG w Europie. Jest to wynik szybkiego poszukiwania dostawców gazu poza Federacją Rosyjską oraz decyzji inwestycyjnych z ostatnich lat. Do grudnia 2023 roku zdolności importowe LNG w Europie mają wzrosnąć o 20 proc.
Jak informuje agencja Argus, Europa może zakończyć 2023 rok ze zdolnościami importowymi LNG na poziomie ok. 250 mln ton w skali roku. Jest to wzrost o ok. 40 mln ton w porównaniu do poziomu na koniec 2022 roku.
Polska jest jednym z pionierów wykorzystania #LNG w naszej części Europy. Dziś tym śladem idą inne państwa. My też dalej rozwijamy nasze możliwości. Rozbudowa infrastruktury LNG i gazowce zamówione przez Grupę ORLEN pozwolą jeszcze lepiej zabezpieczać dostawy gazu dla 🇵🇱odbiorców pic.twitter.com/b0zyRmO1U7
— Biuro Prasowe PGNiG (@PrasowePGNiG) December 20, 2022
Boom inwestycyjny napędziły w szczególności Niemcy, które toksycznie uzależniły niemiecką gospodarkę od importu taniego gazu z Federacji Rosyjskiej m.in. za pomocą gazociągu Nord Stream 1. Tą strategię zweryfikowała wojna na Ukrainie i działania Rosji wymierzone w bezpieczeństwo energetyczne Europy.
Niemcy oddały już do użytku pierwszy z trzech planowanych terminali LNG. Jest to jednostka FSRU Höegh Esperanza o pojemności 170 000 m3, która dotarła w grudniu do planowanego terminala Wilhelmshaven o wydajności przerobowej 15,8 mln t/rok. Próbny pobór rozpoczął się 21 grudnia.
Z kolei FSRU Neptune o pojemności 140 000 m³ dotarła do obiektu Deutsche Ostsee w Lubminie o przepustowości 5,2 mln t/r, choć dokładna data rozpoczęcia eksploatacji pozostaje niejasna. W przyszłym miesiącu do terminala Brunsbuttel o wydajności 4 mln t/r ma trafić kolejny FSRU – informuje Argus. Ponadto w 2023 roku w Niemczech mogą rozpocząć działalność trzy kolejne terminale FSRU.
Kolejne terminal w Europie planowany do uruchomienia to Inkoo w Finlandii (3,9 mln ton/r).
Turcja rozwija projekt Saros o zdolności regazyfikacyjnej 20 mln m3/d, co odpowiada ok. 5,6 mln t/rok zdolności importowej LNG.
Francja planuje zwiększyć możliwości importu LNG poprzez rozbudowę istniejących projektów, a także pozyskanie dodatkowego FSRU.
W planie jest też uruchomienie terminali Piombino (Włochy), Vlora (Albania), Vasilikos LNG (Cypr). Grecka firma Motor Oil również planuje oddać do użytku terminal Dioriga. W 2024 roku planowa jest też otwarcie infrastruktury do regazyfikacji LNG Alexandroupolis. W przypadku tych projektów terminy oddania nie są doprecyzowane – informuje Argus Media.
W tym kontekście warto przypomnieć, że także Polska planuje uruchomienie FSRU w Gdańsku. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.
Fot. Depositphotos
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia
Rynek transportu morskiego rudy żelaza i stali może być istotny dla Polski
Grupa OT Logistics sfinalizowała sprzedaż akcji chorwackiego portu Luka Rijeka
Prace na morskiej trasie Szczecin i Świnoujście trwają dalej. Umowa z PRCiP i Van der Herik Kust podpisana