• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Europa zwiększy w 2023 roku potencjał importowy LNG

04.01.2023 19:00 Źródło: Argus Media/Twitter/PGNiG
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Europa zwiększy w 2023 roku potencjał importowy LNG

Partnerzy portalu

Europa zwiększy w 2023 roku potencjał importowy LNG - GospodarkaMorska.pl

2023 rok może okazać się owocny dla rynku LNG w Europie. Jest to wynik szybkiego poszukiwania dostawców gazu poza Federacją Rosyjską oraz decyzji inwestycyjnych z ostatnich lat. Do grudnia 2023 roku zdolności importowe LNG w Europie mają wzrosnąć o 20 proc. 

Jak informuje agencja Argus, Europa może zakończyć 2023 rok ze zdolnościami importowymi LNG na poziomie ok. 250 mln ton w skali roku. Jest to wzrost o ok. 40 mln ton w porównaniu do poziomu na koniec 2022 roku. 

Boom inwestycyjny napędziły w szczególności Niemcy, które toksycznie uzależniły niemiecką gospodarkę od importu taniego gazu z Federacji Rosyjskiej m.in. za pomocą gazociągu Nord Stream 1. Tą strategię zweryfikowała wojna na Ukrainie i działania Rosji wymierzone w bezpieczeństwo energetyczne Europy. 

Niemcy oddały już do użytku pierwszy z trzech planowanych terminali LNG. Jest to jednostka FSRU Höegh Esperanza o pojemności 170 000 m3, która dotarła w grudniu do planowanego terminala Wilhelmshaven o wydajności przerobowej 15,8 mln t/rok. Próbny pobór rozpoczął się 21 grudnia. 

Z kolei FSRU Neptune o pojemności 140 000 m³ dotarła do obiektu Deutsche Ostsee w Lubminie o przepustowości 5,2 mln t/r, choć dokładna data rozpoczęcia eksploatacji pozostaje niejasna. W przyszłym miesiącu do terminala Brunsbuttel o wydajności 4 mln t/r ma trafić kolejny FSRU – informuje Argus. Ponadto w 2023 roku w Niemczech mogą rozpocząć działalność trzy kolejne terminale FSRU.

Kolejne terminal w Europie planowany do uruchomienia to Inkoo w Finlandii (3,9 mln ton/r). 

Turcja rozwija projekt Saros o zdolności regazyfikacyjnej 20 mln m3/d, co odpowiada ok. 5,6 mln t/rok zdolności importowej LNG.

Francja planuje zwiększyć możliwości importu LNG poprzez rozbudowę istniejących projektów, a także pozyskanie dodatkowego FSRU. 

W planie jest też uruchomienie terminali Piombino (Włochy), Vlora (Albania), Vasilikos LNG (Cypr). Grecka firma Motor Oil również planuje oddać do użytku terminal Dioriga. W 2024 roku planowa jest też otwarcie infrastruktury do regazyfikacji LNG Alexandroupolis. W przypadku tych projektów terminy oddania nie są doprecyzowane – informuje Argus Media. 

W tym kontekście warto przypomnieć, że także Polska planuje uruchomienie FSRU w Gdańsku. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.