Prom pasażersko – samochodowy MS Silja Europa, należący do estońskiego armatora Tallink, będzie zacumowany w Falmouth w Wielkiej Brytanii i używany jako hotel przez brytyjską policję. Około 1000 funkcjonariuszy będzie pomagać w zabezpieczeniu szczytu G7 w Kornwalii w czerwcu br.
– Przeanalizowaliśmy różne opcje i zgodziliśmy się wybrać MS Silja Europa, obsługiwaną przez Tallink. Bierzemy pod uwagę wpływ na środowisko, na społeczność, potrzeby operacyjne oraz potrzeby naszych funkcjonariuszy i personelu – powiedział brytyjskiemu kanałowi informacyjnemu Sky News, rzecznik ds. planowania G7.
Przy prawie 60 000 ton brutto MS Silja Europa jest jednym z największych promów wycieczkowych na świecie. Został zbudowany w Niemczech i odbył swój dziewiczy rejs w marcu 1993 roku pod ówczesną fińską Silja Line.
Statek stał się powszechnie znany w Estonii w związku z najtragiczniejszą katastrofą morską w tym kraju, zatonięciem MS Estonia we wrześniu 1994 roku. MS Silja Europa był pierwszym statkiem, który otrzymał wiadomość Mayday od tonącego MS Estonia i jako drugi przybył na miejsce zdarzenia po wywróceniu się i zatonięciu MS Estonia. Kapitan Silji Europa, Esa Mäkelä, został wówczas wyznaczony na dowódcę akcji ratunkowej.
Estońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Tallink kupiło Silja Line w maju 2006 roku, i wtedy MS Silja Europa stała się statkiem należącym do Estonii. Armator opisuje MS Silja Europa jako „największy i najpiękniejszy statek wycieczkowy na Bałtyku”.
G7 – lub grupa siedmiu – jest organizacją międzyrządową składającą się z Kanady, Francji, Niemiec, Włoch, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Tegoroczny, 47. szczyt G7 ma się odbyć w dniach 11–13 czerwca w Carbis Bay w St Ives w Kornwalii w Wielkiej Brytanii.
Szefowie rządów państw członkowskich - w tym nowy prezydent USA Joe Biden - oraz przedstawiciele Unii Europejskiej spotykają się na dorocznym szczycie G7. Wielka Brytania, która sprawuje przewodnictwo w G7 w 2021 roku, zaprosiła również Australię, Indie, Koreę Południową i Republikę Południowej Afryki jako państwa gościnne na tegoroczny szczyt.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów