Irańscy Strażnicy Rewolucji przejęli statek "związany z Izraelem" - podała w sobotę irańska państwowa agencja IRNA. Jednostka przemieszcza się na wody terytorialne Iranu - dodano.
Siły specjalne zeszły ze śmigłowca na pokład statku, pływającego pod portugalską banderą. Według agencji jednostka należy do firmy izraelskiego biznesmena. Kontenerowiec przejęto w okolicy cieśniny Ormuz.
Rzecznik izraelskiej armii Daniel Hagari zagroził, że Iran poniesie konsekwencje za eskalowanie sytuacji w regionie. Oświadczenie wydano po doniesieniach o przejęciu statku.
"Iran poniesie konsekwencje za podjęcie wyboru o dalszym eskalowaniu sytuacji" - oznajmił rzecznik. Jak dodał, Izrael podwyższył gotowość obrony kraju przed "dalszą agresją irańską". "Jesteśmy też przygotowani do odpowiedzi" - oświadczył Hagari.
Jak podaje Reuters, przejęty statek to MSC Aries należący do firmy powiązanej z Zodiac Maritime, której współwłaścicielem jest izraelski biznesmen Eyal Ofer. To pływający w ramach serwisu MSC kontenerowiec o długości 366 metrów. Według sygnału AIS statek zmierzał do Indii.
⚡️#BREAKING Video showing Iranian forces taking over the Israeli ship "MCS ARIES" near the Strait of Hormuz today pic.twitter.com/yTiSQghsMZ
— War Monitor (@WarMonitors) April 13, 2024
W piątek prezydent USA Joe Biden powiedział, że spodziewa się, iż
irański atak na Izrael, mający być odwetem na izraelskie uderzenie na
jego placówkę dyplomatyczną w Damaszku, nastąpi "raczej wcześniej niż
później". "Wall Street Journal" i Bloomberga pisały w piątek, że atak
miałby nastąpić w ciągu 48 godzin.
We wtorek dowódca irańskiej
marynarki wojennej Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej Alireza
Tangsiri w rozmowie z wspierającym terrorystyczny Hezbollah libańskim
portalem al Mejdajin zagroził zamknięciem przez Teheran kluczowej
cieśniny Ormuz. Podkreślił że takie działania można rozważyć, jeśli Iran
dostrzeże "jakiekolwiek próby zakłócenia" przez adwersarzy jego działań
w regionie.
Cieśnina Ormuz znajdująca się w przewężeniu Zatoki
Perskiej, jest jedynym morskim połączeniem Zatoki ze światowym oceanem.
Odbywa się więc przez nią cała żegluga wiodąca od najważniejszych
producentów ropy naftowej do ich odbiorców - głównie azjatyckich, ale
także zlokalizowanych w Europie. Szacuje się, że przez Ormuz przechodzi
1/5 eksportowanej na świecie ropy naftowej. Iran groził już wcześniej
zamknięciem cieśniny, wykorzystując Ormuz jako strategiczną dźwignię w
swoich manewrach geopolitycznych - przypomniał izraelski portal I24.
Gdyby istotnie zamknięto cieśninę oddzielającą Zjednoczone Emiraty
Arabskie i Oman od Iranu, cena ropy naftowej zareagowałaby bardzo
gwałtownie.
ndz/ sp/ jm
Na Ukrainę wróciły regularne połączenia feederowe
Estonia równie popularna co Polska. Zaawizowano ponad 100 zawinięć wycieczkowców
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore