W poprzednim artykule przedstawiającym problematykę wpływu lokalizacji morskich farm wiatrowych na bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim podkreślono doniosłe konsekwencje wyboru lokalizacji inwestycji energetycznej, nie tylko z punktu widzenia obronności czy ochrony granicy państwowej na morzu, lecz również bezpieczeństwa nawigacyjnego.
Patrz: Morskie Farmy Wiatrowe a bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim
Jednak budowa farm wiatrowych na morzu stawia też i inne wyzwania, które skorelowane są z ochroną środowiska.
Inwestorzy,
planując na Morzu Bałtyckim budowę farm wiatrowych, muszą pogodzić
wiele grup interesów. Od wielu lat bowiem z dobrodziejstw dostępu do
morza korzystają rybacy, żegluga, Marynarka Wojenna RP oraz turyści.
Obecnie, wobec rosnących ambicji Polski dotyczących budowy morskich farm
wiatrowych, w celu zdywersyfikowania źródeł energii, wspomniane grupy
interesu będą zmuszone współdzielić przestrzeń przeznaczoną pod budowę
farm wiatrowych z inwestorami z branży energetycznej, niejednokrotnie
mając sprzeczne interesy. Ważnym elementem tych inwestycji będzie też
ochrona bioróżnorodności.
Morskie Farmy Wiatrowe a ochrona bioróżnorodności
Nie
ulega wątpliwości, że usytuowanie farm wiatrowych na morzu ma wpływ na
środowisko naturalne. Lokalizacja farm wiatrowych może zarówno
negatywnie wpływać np. na życie i bezpieczeństwo ssaków morskich (np.
morświnów) czy zakłócać szlaki migracyjne ptaków, ale również może mieć
pozytywne aspekty.
Należy podkreślić, że z przeprowadzonych
obserwacji na Morzu Północnym wynika, że gdzie pojawiają się farmy
wiatrowe, pojawiają się też mięczaki, które licznie wybierają do życia
fragmenty dna wokół fundamentów. Z kolei tam, gdzie pojawiają się te
zwierzęta, pojawiają się i ryby, które się nimi żywią. Poza tym farmy
wiatrowe to mniej inwazyjne dla środowiska źródło pozyskiwania energii
niż tradycyjne elektrownie węglowe, gdyż nie emitują szkodliwych
substancji do atmosfery.
Jednak inwestorzy, którzy zamierzają
realizować przedsięwzięcie inwestycyjne na obszarze wyłącznej strefy
ekonomicznej Rzeczypospolitej Polskiej, są zobowiązani, niezależnie od
pozytywnego wpływu odnawialnych źródeł energii na środowisko, w zakresie
projektowania, budowy, eksploatacji i likwidacji, spełnić wymagania,
które zapewnią ochronę środowiska morskiego. Obowiązek ten został
nałożony przez ustawodawcę polskiego w art. 82 Ustawy z dnia 17 grudnia
2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach
wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234). Takie wymagania stawia się nie
tylko wobec Morskiej Farmy Wiatrowej, lecz również wobec zespołu
urządzeń służących do wyprowadzenia mocy. Niestety przywołana powyżej
specustawa, jakkolwiek uchwalona pod realizację inwestycji dotyczące
morskich farm wiatrowych, nie zawiera żadnych wytycznych w tym zakresie.
Decyzja środowiskowa w odniesieniu do Morskiej Farmy Wiatrowej
Zatem
powstaje pytanie jak realizować przedsięwzięcie inwestycyjne,
polegające na budowie farm wiatrowych na morzu, z poszanowaniem zasad
ochrony środowiska?
Odpowiedź na to pytanie inwestorzy mogą
uzyskać od właściwego organu administracji, w tym przypadku Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska, który na wniosek inwestora może wydać
decyzję administracyjną o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji,
który dla pewnego uproszczenia będziemy również nazywać decyzją
środowiskową.
Głównym celem wydania decyzji środowiskowej jest
określenie ram prowadzenia inwestycji, aby w możliwie jak najmniejszym
stopniu wpłynęła ona negatywnie na środowisko naturalne. W tym celu
konieczne staje się przeprowadzenie szeroko zakrojonych analiz i ocen
dotyczących obecnego stanu środowiska jak i planowanego kształtu
przedsięwzięcia. Przy czym nie chodzi tutaj wyłącznie o samą ocenę
oddziaływania inwestycji na środowisko. Istotne jest wskazanie działań
służących jego ochronie poprzez wprowadzenie jak najlepszych zasad i
praktyk w tej materii. Z tego względu, decyzja o uwarunkowaniach
środowiskowych nie stanowi jedynie biernego pozwolenia na dokonanie
inwestycji, ale do pewnego stopnia określa jej kształt. Zatem uzyskanie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji poprzedza cały
proces inwestycyjny.
Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że obecne
lokalizacje na Morzu Bałtyckim niejednokrotnie obejmują znaczące
powierzchnie (np. PGE Baltica 1 – 108 km2; PGE Baltica 2 – 189 km2; PGE
Baltica 3 – 131 km2), a ponadto, mimo że lokalizacja farm wiatrowych
jest ustalona niemal na środku Morza Bałtyckiego, to i tak wywiera wpływ
na krajobraz lądowy, chociażby poprzez konieczność posadowienia na nim
infrastruktury przesyłowej. Stawką jest minimalizacja negatywnego wpływu
przedsięwzięcia inwestycyjnego na środowisko.
Decyzja środowiskowa – obligatoryjność, zakres, procedura
Decyzja
administracyjna o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji
polegającej na budowie farm wiatrowych jest wydawana przez Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska (właściwość miejscową ustala się w
odniesieniu do obszaru morskiego wzdłuż wybrzeża na terenie danego
województwa) na podstawie art. 71 i nast. Ustawy z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247) dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Należy
zwrócić uwagę, że decyzja administracyjna o środowiskowych
uwarunkowaniach inwestycji nie jest jednak wymagana przy każdej
inwestycji, lecz jedynie odnosi się do takich „które mogą znacząco oddziaływać na środowisko”.
Zatem skąd potencjalny inwestor czy organ administracji miałby
wiedzieć, czy planowana budowa farmy wiatrowej na morzu będzie znacząco
oddziaływać na środowisko. Przecież jak już wyżej wspomniano, budowa
takiej infrastruktury energetycznej ma nie tylko negatywne, lecz również
i pozytywne aspekty. Poza tym ustawa rozróżnia inwestycje, które
„zawsze” lub „potencjalnie” znacząco mogą oddziaływać na środowisko.
Można się w tym wszystkim naprawdę pogubić.
Polski ustawodawca
określa te różnice w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września
2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko (Dz. U. poz. 1839) wydanego na podstawie art. 60 z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko.
Zgodnie bowiem z przywołanym
Rozporządzeniem do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na
środowisko zalicza się m.in. instalacje wykorzystujące do wytwarzania
energii elektrycznej energię wiatru o łącznej mocy nominalnej elektrowni
nie mniejszej niż 100 MW, lokalizowane na obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej (§2 ust. 1 pkt. 5 Rozporządzenia).
Zatem
nawet mimo pozytywnego wpływu na środowisko budowa farm wiatrowych
zlokalizowanych na morzu, przy spełnieniu powyższych warunków, będzie
kwalifikowana nie tylko do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko, lecz do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco
oddziaływać na środowisko. Użyte określenie „zawsze” ma
tutaj istotne znaczenie, a to dlatego, że w przypadku drugiej grupy
inwestycji, zakwalifikowanych do przedsięwzięć „mogących potencjalnie
znacząco” oddziaływać na środowisko nie zawsze następuje konieczność
przedstawiania dodatkowych analiz, a przede wszystkim oceny
oddziaływania na środowisko.
W rezultacie, w przypadku
przedsięwzięcia polegającego na budowie farm wiatrowych a na morzu,
właściwy Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska musi
obligatoryjnie przeprowadzić ocenę oddziaływania przedsięwzięcia
inwestycji na środowisko.
Decyzja
środowiskowa jest wydawana po przeprowadzaniu oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko i jest konieczna, jeśli inwestycja
kwalifikuje się do przedsięwzięć, które mogą znacząco oddziaływać na
środowisko.
W ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko, na mocy art. 62 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko, właściwy organ administracji określa, analizuje oraz ocenia
bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na:
• środowisko oraz ludność, w tym zdrowie i warunki życia ludzi,
• dobra materialne,
• zabytki,
• krajobraz, w tym krajobraz kulturowy,
• wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa powyżej,
• dostępność do złóż kopalin
• ryzyko wystąpienia poważnych awarii oraz katastrof naturalnych i budowlanych
• możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
• wymagany zakres monitoringu
W
przypadku konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko niezbędnym jest przedłożenie wraz z
wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej raportu oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko. Zatem wydanie stosownej decyzji
środowiskowej winno zostać poprzedzone przeprowadzeniem licznych ocen i
analiz, co nawet w „standardowych” okolicznościach, jest nie tylko
skomplikowaną procedurą, ale i długotrwałą.
Kiedy decyzja środowiskowa nie jest obligatoryjna?
Jedynie
na marginesie wskazać trzeba, że od powyższej reguły uzyskania decyzji
środowiskowej, są dwa wyjątki. Jedynie w przypadku przedsięwzięć,
których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz wpływ na obronność
państwa, a także tych, które dążą do zapewnienia bezpieczeństwa ludności
kraju (np. ratownictwo), konieczność przeprowadzenia postępowania i
wnioskowania o wydanie zgody środowiskowej zostaje uchylona.
Odstępstwa od ogólnych zasad dla Morskich Farm Wiatrowych
Jednak
ze względu na ogromne znaczenie dla Polski dywersyfikacji dostaw
energii w Ustawie z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania
energii elektrycznej w morskich farmach Ustawodawca wprowadził pewne
odstępstwa od ogólnych (standardowych) zasad w sprawach dotyczących
decyzji administracyjnych wydawanych w celu realizacji morskich farm
wiatrowych, czyli m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie
bowiem z brzmieniem art. 76 powyższej Ustawy, decyzje administracyjne
wydane w celu realizacji budowy oraz utrzymywaniu morskich farm
wiatrowych, oraz zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy
podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Natomiast samo wydanie decyzji
przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska nie powinno
przekroczyć terminu 90 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej
decyzji. Pomimo znacznej doniosłości inwestycji tej gałęzi energetyki,
pewnego novum i znacznego skomplikowania, okres ten należy uznać za
bardzo krótki i niejednokrotnie nierealny do dotrzymania.
W
przypadku uchybienia terminowi wydania w terminie decyzji także
nierozpatrzenia w terminie odwołania od decyzji organ właściwy do
rozpatrzenia sprawy jest, zobowiązany do zawiadamia strony postępowania
oraz ministra właściwego do spraw klimatu, podając przyczyny zwłoki i
wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ponadto, o każdym przypadku
niewydania w terminie decyzji o pozwoleniu na budowę lub pozwoleniu na
użytkowanie organ właściwy do rozpatrzenia sprawy zawiadamia również
Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, podając przyczyny zwłoki i
wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Wydaną decyzję
środowiskową można zakwestionować. Strona może wnieść odwołanie w
terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji albo w terminie 30 dni od
dnia obwieszczenia lub doręczenia zawiadomienia o wydaniu decyzji.
Odwołanie rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia wpływu. W
postępowaniu przed organem wyższego stopnia oraz przed sądem
administracyjnym nie można jednak uchylić decyzji, w całości ani
stwierdzić ich nieważności w całości, gdy wadą dotknięta jest tylko
część decyzji dotycząca części inwestycji w zakresie Morskiej Farmy
Wiatrowej wraz z zespołem urządzeń służących do wyprowadzenia mocy (art.
79 ust 6).
Doniosłość decyzji środowiskowej
Wydanie
decyzji środowiskowej, w sytuacji, gdy jest wymagana prawem, jest
jednym z pierwszych kroków do rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia.
Dopiero uprzednie uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych
pozwala uzyskać m.in.: pozwolenie na budowę, decyzję o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu, pozwolenie na regulację wód i
wykonania instalacji wodnych, zezwolenie na przeprowadzenie inwestycji
drogowej.
Zauważyć też należy, że decyzja środowiskowa ma istotny
wpływ na kształt przyszłego przedsięwzięcia, nie tylko w ogólności,
lecz również na jej szczegóły, np. kolor przyszłej inwestycji.
Jako
ciekawostkę można wskazać, że w wydanej decyzji Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska nr RDOS-Gd-WOO.4211.12.2015.KP.22 z dnia 7
lipca 2016 dla przedsięwzięcia: „Budowa morskiej farmy wiatrowej Bałtyk
Środkowy III” Dyrektor przyjął w projekcie wytyczne dla malowania
rotorów elektrowni na morskich farmach wiatrowych kolorem RAL 7035 lub
innym dobranym w taki sposób, aby niezależnie od panujących warunków
atmosferycznych (widzialności), w jak największym stopniu minimalizować
kontrast pomiędzy turbinami a tłem, przyczyniając się tym samym do
zmniejszenia oddziaływań na krajobraz morski.
Decyzja
środowiskowa jest też niejednokrotnie źródłem dodatkowych obowiązków
nałożonych na wnioskodawcę i to już na etapie realizacji inwestycji, i
nie koniecznie musi dotyczyć tylko warunków wykorzystania terenu w fazie
realizacji, eksploatacji czy likwidacji przedsięwzięcia inwestycyjnego.
Przykładowo,
niektóre obowiązki nałożone na wnioskodawcę, tj. Spółkę POLENERGIA
BAŁTYK III SP. Z O.O. polegały m.in. na: prowadzeniu monitoringu
środowiska; przekazywaniu RDOŚ wyników monitoringu; przeprowadzeniu
badania hydrologicznych; prowadzeniu stałego monitoringu:
• makrozoobentosu;
• morświna i innych ssaków;
• ichtiofauny;
• migracji ptaków (poprzez przeprowadzenie rejsów badawczych);
• dna morskiego;
oraz
inspekcji dna morskiego i osadów dennych, dokonywaniu pomiarów
parametrów hydrometeorologicznych; kontroli stopni oblodzenia
konstrukcji czy wreszcie (co bardzo ciekawe) monitoringu aktywności
nietoperzy w pobliżu turbin wiatrowych, w tym poprzez badanie ich
śmiertelności. Lista ta nie jest oczywiście wyczerpująca, jednak
wskazuje skalę nałożonych na inwestora obowiązków oraz doniosłość
decyzji środowiskowej w materii ochrony środowiska.
Podsumowanie
Budowa
Morskich Farm Wiatrowych na Morzu Bałtyckim to projekt o ogromnym
znaczeniu dla polskiej gospodarki. Ten kierunek jest naturalnym krokiem
ku transformacji energetycznej Polski, w dalszym ciągu opartej na
surowcach kopalnych. Stanowi również nieoceniony potencjał inwestycyjny.
Polski ustawodawca, będąc świadomym znaczenia tej gałęzi energetyki,
również dla stymulowania rozwoju gospodarczego kraju oraz wdrażania
innowacji technologicznych stworzył ramy prawne, które z założenia, mają
za zadanie ułatwić i przyspieszyć powstawanie farm wiatrowych. Niestety
na obecnym etapie ramy te nie zostały należyci wypełnione przepisami
wykonawczymi przez polskiego ustawodawcę.
Patrz: Polskie Morskie Farmy Wiatrowe bez niezbędnych przepisów?
Z
drugiej strony, powstanie Morskich Farm Wiatrowych musi iść w parze z
zasadami poszanowania środowiska naturalnego. Potencjalne ryzyka dla
środowiska, szczególnie morskiego, jakie występują przy tego rodzaju
inwestycji, klasyfikują budowę farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim jako
przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w
rozumieniu §2 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10
września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko (Dz. U. poz. 1839).
Z uwagi na powyższe
rozpoczęcie budowy MFW musi zostać poprzedzone złożeniem wniosku o
uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
Rozstrzyga ona bowiem co do określenia środowiskowych uwarunkowań
realizacji konkretnego przedsięwzięcia, która niejednokrotnie stanowi
niezbędny warunek kontynuacji procesu inwestycyjnego. Wniosek taki musi
zawierać stosowne analizy i oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
naturalne, a to z kolei wymagać będzie niejednokrotnie sprawnej
współpracy biznesu z sektorem naukowym.
Nowo powstałe farmy
wiatrowe na obszarze polskiego zwierzchnictwa Morza Bałtyckiego będą
zatem musiały spełnić niejednokrotnie szczegółowe i wyśrubowane
wymagania dot. minimalizacji wpływu ma środowisko. Ponadto, inwestorzy
muszą liczyć się z nałożeniem na nich wielu dodatkowych i czasami
kosztownych obowiązków.
Z tych właśnie względów budową Morskich
Farm Wiatrowych winny zająć się jedynie podmioty, dysponujące
odpowiednim potencjałem ludzkim, kapitałowym oraz doświadczeniem, które
pozwoli na realizację lub eksploatację inwestycji, dając rękojmię
poszanowania środowiska naturalnego.
Radca prawny Mateusz Romowicz
Radca prawny Krzysztof Dzierżawski
Kancelaria Radcy Prawnego
Legal Consulting-Mateusz Romowicz
www.kancelaria-gdynia.eu
prawo-korporacyjne.pl
www.kancelaria-odszkodowania.eu
Przez kanał La Manche przepłynęło w tym roku prawie 25 tys. nielegalnych imigrantów
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
Norwegia – kurs na zieloną żeglugę. Polska już trochę uczestniczy w programie
Ponad milion migrantów dotarło przez morze do Włoch w ciągu dekady
Rozliczenia marynarzy: Chiny, od 2024 roku zmiana umowy podatkowej
Raportowanie ESG: diabeł tkwi w szczegółach - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem