W sobotę, 19 grudnia br. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding, przy pomocy doku pływającego zwodowano czwarty z serii promów klasy „Salish”, zasilanych skroplonym gazem ziemnym. W przyszłym roku ma być przekazany armatorowi BC Ferries.
Budowa dwustronnego promu pasażersko-samochodowego realizowana jest na mocy kontraktu podpisanego 1 listopada 2019 roku. Umowę uprawomocniono 20 grudnia ubiegłego roku, a już na początku lutego br. odbyło się palenie pierwszych blach, natomiast 26 marca położono stępkę pod budowę jednostki.
Poszczególne sekcje połączone zostały w trzy oddzielne bloki montażowe, które następnie stworzyły kompletny kadłub. Dwa z nich powstały na płycie montażowej (specjalnie przygotowanej dla statków tej wielkości), a montaż poszczególnych sekcji odbywał się przy użyciu suwnicy bramowej o udźwigu 300 ton. Trzeci blok – rufowy, powstał na terenie firmy Holm Construction Ltd, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding.
Równolegle z budową kadłuba mocnego trwała prefabrykacja bloku nadbudówki, którą wykonała w kooperacji Stocznia Gdańsk (Baltic Operator). Jednostka została już uzbrojona w niezbędne systemy i urządzenia, które musiały być zainstalowane jeszcze przed wodowaniem.
Prom zostanie przekazany armatorowi w 2021 roku i zastąpi prom Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie z Queen of Cumberland linię Swartz Bay – Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie. Jego portem macierzystym będzie Victoria.
Remontowa Shipbulding SA zbudowała i przekazała w latach 2016-2017 już trzy tego typu jednostki: Salish Orca, Salish Eagle i Salish Raven. Były to pierwsze promy we flocie BC Ferries z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Dzięki innowacyjnemu napędowi statki te emitują do 25 proc. dwutlenku węgla, ponad 85 proc. tlenków siarki, 50 proc. tlenków azotu i 99 proc. cząstek stałych mniej w porównaniu do napędu opartego na konwencjonalnym
paliwie żeglugowym.
To jedne z najbardziej innowacyjnych promów na świecie w tej klasie, w całości zaprojektowane przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting i zbudowane z licznym udzialem firm z grupy Remontowa Holding. Prom jest jedną z 10 w pełni wyposażonych statków budowanych obecnie w tej stoczni.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów