Firma Rhenus chrzest nowej barki na Nabrzeżu Katowickim, na terenie terminalu firmy Bulk Cargo - Port Szczecin, będącym od stycznia tego roku jednym z jej najnowszych podmiotów. Celem jest pokazanie wspólnego zaangażowania w rozwój zrównoważonej logistyki.
Ta specjalnie zaprojektowana barka śródlądowa, przeznaczona do transportu najnowszej generacji łopat wirników lądowych ENERCON, w zamierzeniu ma symbolizować multimodalne, zrównoważone rozwiązania logistyczne. Została zbudowana w okresie od kwietnia do września 2025 roku i posiada specjalistyczną ładownię przeznaczoną do transportu dużych łopat wirników, z myślą o budowie farm wiatrowych na lądzie.
Rhenus Berlin I został zbudowany w stoczni w Szczecinie w okresie od kwietnia do września 2025 roku z dwóch istniejących części barek. Jej wymiary to 100 metrów długości, 9,46 metrów szerokości i 1,65 metra w zanurzeniu. Aby zapewnić manewrowość, zastosowano ster strumieniowy dziobowy, napędzany silnikiem pochodzącym z poprzedniego statku BUG 1. Luka ładunkowa ma z kolei wymiary 91,5 na 7,65 metra, pozwalając choćby na transport maksymalnie dwóch łopat wirnika o długości do 88 metrów. Nie zainstalowano nowego napędu głównego, celowo oszczędzając zasoby. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy, statek jest zasilany syntetycznym paliwem HVO100.
– Chrzest Rhenus Berlin I w terminalu Bulk Cargo to nie
tylko symbol innowacyjności i zrównoważonego rozwoju, dzięki którym żegluga
śródlądowa napędza przyszłość branży logistycznej. To także symbol długotrwałej
i owocnej współpracy między podmiotami żeglugi śródlądowej w Niemczech i
Polsce. Cenimy doświadczenie, jakość i długą tradycję stoczni w Szczecinie,
dlatego zdecydowaliśmy się zbudować naszą nową barkę właśnie tutaj – wyjaśnił
Martin Panasewicz, Dyrektor Zarządzający Deutsche Binnenreederei, która
obsługuje jednostkę.
– Aby zapewnić terminową dostawę na place budowy farm wiatrowych naszych klientów, opracowujemy indywidualne koncepcje transportowe. Korzystamy z najnowocześniejszego sprzętu transportowego i sprawdzonych partnerów usługowych – a w razie potrzeby organizujemy łańcuchy transportowe dla komponentów turbin wiatrowych ENERCON, wykorzystując rozwiązania multimodalne z udziałem statków, ciężarówek, statków śródlądowych i innego specjalistycznego sprzętu. Barka Rhenus Berlin I, dostosowana do łopat wirnika E-175 EP5, jest doskonałym przykładem tej wiedzy specjalistycznej w zakresie rozwiązań – przekazał Hendrik Peterburs, wiceprezes ENERCON Global Logistics.
Ojcem chrzestnym statku został Michael de Reese - Division Head of Rhenus Port Logistics. W swoim przemówieniu wyjaśnił, że uroczystość symbolizuje trzy przesłania, partnerstwo z ENERCON, zaangażowanie Grupy Rhenus w Polsce oraz inwestycje w Bulk Cargo - Port Szczecin.
W ciągu najbliższych tygodni Rhenus Berlin I rozpocznie dedykowane operacje dla firmy ENERCON w celu prowadzenia i zabezpieczenia logistyki budowy dla innowacyjnego producenta technologii energetyki wiatrowej. Obszarem działania będzie region kanałów północnych Niemiec, łączący porty morskie z regionami projektowymi w Dolnej Saksonii, Meklemburgii-Pomorzu Przednim i Szlezwiku-Holsztynie.
Grupa Rhenus jest jednym z wiodących przedsiębiorstw specjalizujących się w usługach z zakresu logistyki. Działając na skalę światową, osiąga roczne obroty wynoszące 8,2 miliarda euro. Firma zatrudnia 41 000 pracowników w 1 330 placówkach biznesowych w ponad 70 krajach, opracowując innowacyjne rozwiązania stosowane w całym łańcuchu dostaw.
Jako dostawca zintegrowanych rozwiązań dla połączonego Ekosystemu Zielonej Energii, ENERCON wspiera swoich klientów w realizacji projektów związanych z energią wiatrową na lądzie. Firma z siedzibą w Aurich w Dolnej Saksonii zatrudnia około 13 000 osób w działach administracyjnych, sprzedaży, produkcji i serwisu na całym świecie. Aby w pełni wykorzystać potencjał projektów, łączy swoje turbiny wiatrowe o wysokiej wydajności z uzupełniającymi komponentami i usługami, zwiększając korzyści dla klientów i ogólną wartość energii wiatrowej. Zakres portfolio rozwiązań, z którego klienci mogą wybierać moduły zgodnie ze swoimi wymaganiami, obejmuje planowanie i instalację, zarządzanie i kontrolę, serwis i konserwację oraz optymalizację wydajności systemu w fazie eksploatacji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny