• <

Chińskie produkty przylecą do Europy Qatar Airways Cargo. Zagrożona żegluga?

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Chińskie produkty przylecą do Europy Qatar Airways Cargo. Zagrożona żegluga?

Qatar Airways Cargo, wiodący na świecie międzynarodowy przewoźnik lotniczy cargo, oraz Cainiao, globalny lider logistyki e-commerce, oficjalnie poszerzyli umowę, której celem jest przyspieszenie dostaw transgranicznych w handlu internetowym. Na umowie może stracić żegluga.

Porozumienie zostało sformalizowane przez Marka Druscha, dyrektora ds. Cargo w Qatar Airways Cargo, oraz Wan Lina, dyrektora Generalnego Cainiao, podczas oficjalnej ceremonii na Cainiao Global Smart Logistics Summit w Hangzhou 10 września. W wydarzeniu uczestniczył również szejk Ali Alwaleed Al-Thani, dyrektor generalny Invest Qatar. Cainiao to spółka logistyczna należąca do Alibaba Group, założona w 2013 roku. Jest jednym z największych graczy w globalnej logistyce e-commerce.

Giganci wysyłają krocie

Cainiao obsługuje wielkie platformy e-commerce Grupy Alibaba – głównie AliExpress, Tmall, Taobao – czyli największe chińskie platformy zakupowe online. Świadczy także usługi na rzecz sprzedawców i eksporterów z Chin – Cainiao pomaga firmom i producentom w eksporcie towarów na rynki zagraniczne, zapewniając transport lotniczy, magazynowanie i odprawę celną.

Grupa Alibaba w roku fiskalnym 2025 (trwającym od 1 kwietnia 2024 do 31 marca 2025 r.) uzyskała przychody rzędu 140 mld USD. Międzynarodowy handel detaliczny odpowiadał za ok. 11% tej sumy. W ramach tego strategicznego sojuszu Cainiao ponad dwukrotnie zwiększy liczbę cotygodniowych lotów czarterowych na kluczowych trasach Chiny–Europa, wykorzystując możliwości operacyjne Qatar Airways Cargo i jego rozbudowaną globalną sieć. Dzięki temu powstanie szerszy rozkład lotów, zapewniający sprzedawcom większą elastyczność i wybór w planowaniu oraz realizacji eksportu do Europy, a jednocześnie zapewniający silniejsze wsparcie dla chińskich firm rozwijających działalność na rynkach międzynarodowych. 

Na koniec świata w 72 godziny?


Mark Drusch, Dyrektor ds. Cargo w Qatar Airways Cargo, podkreślał, że Chiny są jednym z najważniejszych partnerów handlowych na świecie, odgrywając kluczową rolę w rozwoju e-commerce i nieustannie generując najwyższe zapotrzebowanie na przepustowość w transporcie lotniczym. "Łącząc mocne strony Qatar Airways Cargo – naszą rozległą globalną sieć i nowoczesną flotę – z przywództwem Cainiao w logistyce e-commerce, jesteśmy w wyjątkowej pozycji, aby dostarczać klientom niezrównaną łączność i obsługę.” - dodał. 

Wan Lin, dyrektor generalny Cainiao, ocenia, że partnerstwo z Qatar Airways Cargo — globalnym liderem branży lotniczej, znanym z doskonałości operacyjnej i niezrównanego zasięgu — dodatkowo wzmacnia naszą globalną sieć logistyczną i potwierdza nasze zaangażowanie w dostarczanie światowej klasy doświadczeń zakupowych online. Już w 2023 roku wyznaczyliśmy nowe standardy branżowe, uruchamiając usługę Global 5-Day Delivery. Niniejsze partnerstwo to kolejny krok w naszych ciągłych wysiłkach na rzecz zwiększania konkurencyjności oferty oraz zapewniania odporności, szybkości i elastyczności, jakich wymaga dzisiejszy dynamiczny handel. Wraz z naszymi partnerami konsekwentnie zmierzamy ku wizji globalnych dostaw w ciągu 72 godzin” – podkreślił.

Koszt środowiskowy, a szybkość

Połączenia lotnicze są najszybsze, ale też najbardziej emisyjne. Dostarczenie 1 tony towarów z Chin na odległość 10 tys. km jest najmniej emisyjne w przypadku transportu morskiego, generuje wtedy ok. 400 kg CO2. Podobne emisje są w transporcie kolejowym, chociaż w tym przypadku wiele zależy od trasy i sposobu zasilanie pociągów. Przy zelektryfikowanych pociągach emisje są niższe niż w przypadku lokomotyw spalinowych. Wysyłka tony towaru na podobną odległość z Chin samolotem powoduje emisję nawet 12 ton CO2. Transport lotniczy jest natomiast najszybszy. Paczka trafi do odbiorcy w ok. 5 dni, w przypadku transportu kolejowego jest to ok. 18 dni, a morskiego nawet do 40 dni. Zdaniem analityków rola transportu lotniczego w obrotach z Chinami będzie rosnąć. Według Eurostatu w 2023 r. transport morski odpowiadał za ~74 % wolumenu dóbr importowanych do UE (wszystkie kierunki spoza UE), a transport lotniczy 17,4 % w imporcie oraz 26,2 % w eksporcie. Obecnie ta proporcja ulega systematycznym zmianom na korzyść lotnictwa.

Fot: Depositphotos

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.