Qatar Airways Cargo, wiodący na świecie międzynarodowy przewoźnik lotniczy cargo, oraz Cainiao, globalny lider logistyki e-commerce, oficjalnie poszerzyli umowę, której celem jest przyspieszenie dostaw transgranicznych w handlu internetowym. Na umowie może stracić żegluga.
Porozumienie zostało sformalizowane przez Marka Druscha, dyrektora ds. Cargo w Qatar Airways Cargo, oraz Wan Lina, dyrektora Generalnego Cainiao, podczas oficjalnej ceremonii na Cainiao Global Smart Logistics Summit w Hangzhou 10 września. W wydarzeniu uczestniczył również szejk Ali Alwaleed Al-Thani, dyrektor generalny Invest Qatar. Cainiao to spółka logistyczna należąca do Alibaba Group, założona w 2013 roku. Jest jednym z największych graczy w globalnej logistyce e-commerce.
Cainiao obsługuje wielkie platformy e-commerce Grupy Alibaba – głównie AliExpress, Tmall, Taobao – czyli największe chińskie platformy zakupowe online. Świadczy także usługi na rzecz sprzedawców i eksporterów z Chin – Cainiao pomaga firmom i producentom w eksporcie towarów na rynki zagraniczne, zapewniając transport lotniczy, magazynowanie i odprawę celną.
Grupa Alibaba w roku fiskalnym 2025 (trwającym od 1 kwietnia 2024 do 31 marca 2025 r.) uzyskała przychody rzędu 140 mld USD. Międzynarodowy handel detaliczny odpowiadał za ok. 11% tej sumy. W ramach tego strategicznego sojuszu Cainiao ponad dwukrotnie zwiększy liczbę cotygodniowych lotów czarterowych na kluczowych trasach Chiny–Europa, wykorzystując możliwości operacyjne Qatar Airways Cargo i jego rozbudowaną globalną sieć. Dzięki temu powstanie szerszy rozkład lotów, zapewniający sprzedawcom większą elastyczność i wybór w planowaniu oraz realizacji eksportu do Europy, a jednocześnie zapewniający silniejsze wsparcie dla chińskich firm rozwijających działalność na rynkach międzynarodowych.
Na koniec świata w 72 godziny?
Mark Drusch, Dyrektor ds. Cargo w Qatar Airways Cargo, podkreślał, że Chiny są jednym z najważniejszych partnerów handlowych na świecie, odgrywając kluczową rolę w rozwoju e-commerce i nieustannie generując najwyższe zapotrzebowanie na przepustowość w transporcie lotniczym. "Łącząc mocne strony Qatar Airways Cargo – naszą rozległą globalną sieć i nowoczesną flotę – z przywództwem Cainiao w logistyce e-commerce, jesteśmy w wyjątkowej pozycji, aby dostarczać klientom niezrównaną łączność i obsługę.” - dodał.
Wan Lin, dyrektor generalny Cainiao, ocenia, że partnerstwo z Qatar Airways Cargo — globalnym liderem branży lotniczej, znanym z doskonałości operacyjnej i niezrównanego zasięgu — dodatkowo wzmacnia naszą globalną sieć logistyczną i potwierdza nasze zaangażowanie w dostarczanie światowej klasy doświadczeń zakupowych online. Już w 2023 roku wyznaczyliśmy nowe standardy branżowe, uruchamiając usługę Global 5-Day Delivery. Niniejsze partnerstwo to kolejny krok w naszych ciągłych wysiłkach na rzecz zwiększania konkurencyjności oferty oraz zapewniania odporności, szybkości i elastyczności, jakich wymaga dzisiejszy dynamiczny handel. Wraz z naszymi partnerami konsekwentnie zmierzamy ku wizji globalnych dostaw w ciągu 72 godzin” – podkreślił.
Połączenia lotnicze są najszybsze, ale też najbardziej emisyjne. Dostarczenie 1 tony towarów z Chin na odległość 10 tys. km jest najmniej emisyjne w przypadku transportu morskiego, generuje wtedy ok. 400 kg CO2. Podobne emisje są w transporcie kolejowym, chociaż w tym przypadku wiele zależy od trasy i sposobu zasilanie pociągów. Przy zelektryfikowanych pociągach emisje są niższe niż w przypadku lokomotyw spalinowych. Wysyłka tony towaru na podobną odległość z Chin samolotem powoduje emisję nawet 12 ton CO2. Transport lotniczy jest natomiast najszybszy. Paczka trafi do odbiorcy w ok. 5 dni, w przypadku transportu kolejowego jest to ok. 18 dni, a morskiego nawet do 40 dni. Zdaniem analityków rola transportu lotniczego w obrotach z Chinami będzie rosnąć. Według Eurostatu w 2023 r. transport morski odpowiadał za ~74 % wolumenu dóbr importowanych do UE (wszystkie kierunki spoza UE), a transport lotniczy 17,4 % w imporcie oraz 26,2 % w eksporcie. Obecnie ta proporcja ulega systematycznym zmianom na korzyść lotnictwa.
Fot: Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął