Prezydent USA Joe Biden opublikował nagranie, w którym wskazuje, że jedną z przyczyn gwałtownych wzrostów cen jest polityka firm kontenerowych.
„Jedną z przyczyn wzrostu cen jest to, że garstka firm, które kontrolują rynek, podniosła ceny frachtu nawet o 1000 procent. To oburzające” – mówi Biden w nagraniu opublikowanym na Twitterze. W wideo zamieszczono fragmenty rozmowy prezydenta z przedstawicielami firm, którzy opisują wzrosty cen transportu. Biden wskazuje, że jest zaledwie dziewięć głównych firm żeglugowych, które transportują ładunki z Azji do Stanów, które odpowiadają za podwyżki.
W zamieszczonych w wideo fragmentach rozmów telefonicznych prezes amerykańskiej firmy Tractor Supply Company, Hal Lawton, wylicza, że w 2020 jego przedsiębiorstwo płaciło 3,5 tysiąca dolarów za kontener, podczas gdy w październiku 2021 ceny wynosiły już 20-25 tysięcy. Z kolei Wade Miquelon, dyrektor generalny Jo-Ann Stores mówił, że koszty jego firmy wzrosły o prawie 100 milionów dolarów, czyli więcej, niż zysk przedsiębiorstwa.
W opublikowanym nagraniu Joe Biden mówi, że zwrócił się do Kongresu o rozwiązanie problemu i uchwalenie ustawy Ocean Shipping Reform Act z 2021 roku, która ma zaradzić tego typu praktykom. Według niego ustawa może już wkrótce wejść w życie.
Stany Zjednoczone nie są pierwszym krajem, który zwrócił uwagę na olbrzymie podwyżki cen frachtu kontenerowego i oskarżył przewoźników o spekulacje. Wcześniej temat był podejmowany przez urzędy państwowe m.in. w Japonii i Wielkiej Brytanii, jednak póki działania te nie przyniosły konkretnych rezultatów.
One of the reasons prices have gone up is because a handful of companies who control the market have raised shipping prices by as much as 1,000%. It’s outrageous — and I’m calling on Congress to crack down on them. pic.twitter.com/eLIdQBmskJ
— President Biden (@POTUS) June 9, 2022
Bloomberg: pomimo sankcji Rosja dalej korzysta z europejskiego transportu, by eksportować ropę
Młodzi strażacy zapoznali się z działalnością portowej straży pożarnej
Na jakim etapie inwestycji jest terminal głębokowodny w Świnoujściu?
AFP: statek ze zbożem ukraińskim dopłynął korytarzem humanitarnym do Stambułu
Gdynia. Trwa transport gigantycznych suwnic
Singapur pozostaje najważniejszym ośrodkiem żeglugowym