• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Serwis i kontrola sprzętu przeciwpożarowego we „Florianie”

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Serwis i kontrola sprzętu przeciwpożarowego we „Florianie”
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Serwis i kontrola sprzętu przeciwpożarowego we „Florianie” - GospodarkaMorska.pl

Rafał Kamiński

14.11.2023
Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe na morzu wymaga regularnej kontroli i serwisu wyposażenia gaśniczego. To obowiązek, do którego są zobowiązani wszyscy użytkownicy jednostek morskich. Kontrole tego rodzaju wykonują wyspecjalizowane firmy i instytucje, wśród nich Portowa Straż Pożarna „Florian” zlokalizowana w Porcie Gdańsk.

Każdy armator raz do roku musi dokonać serwisu sprzętu zapewniającego ochronę w obliczu zaprószenia ognia i eskalacji pożaru. Brak, jak i posiadanie wadliwego wyposażenia, może wiązać się z niebezpieczeństwem dla statku oraz znajdującej się na nim załogi. Dotyczy to m.in. gaśnic oraz aparatów oddechowych. Dodatkowo kontroli i próbom ciśnieniowym podlegają butle powietrzne i gaśnice, odpowiednio raz na 5 i 10 lat. Odbywa się to w przeznaczonym do tego budynku Portowej Straży Pożarnej „Florian” w Gdańsku, w którym jest składowany sprzęt do gaszenia pożarów oraz ratunkowy.

W ramach serwisu strażacy napełniają butle dwutlenkiem węgla, a także uzupełniają gaśnice i aparaty ucieczkowe. Podczas przeglądów wykorzystują m.in. urządzenie kontrolne Labtec do badania aparatów oddechowych, maszynę do wykręcania zaworów i połączone ze zbiornikiem CO2 stanowiska do napełnienia butli CO2 bądź powietrzem. Dodatkowo na wyposażeniu straży pożarnej znajdują się maszyny do prób ciśnieniowych, zarówno niskiego, jak i wysokiego, oraz stanowiska do przeglądu gaśnic wyposażone w aparaturę do przesypywania proszku gaśniczego.

– Często efektem pierwszego serwisu dla nowych armatorów są kolejne zlecenia pokazujące, że są oni zadowoleni z naszej pracy. Ważna dla nich jest również komunikacja w trakcie prowadzonych prac, jeśli potrzeba zrealizować dodatkowe, wymagające autoryzacji i dodatkowej wyceny, ponieważ armatorzy doceniają to, w jaki sposób to robimy – podkreślił Jacek Młodkowski, kierownik serwisu morskiego w Portowej Straży Pożarnej „Florian”.

Z serwisów we „Florianie” korzystają zarówno prywatne firmy, jak i służby morskie, tak lokalne, jak i przybywające do portów w Gdańsku i w Gdyni. W przypadku instytucji z regionu są one realizowane rok po roku, podczas gdy zagraniczne dotyczą statków, które do Polski przybywają niekiedy okazjonalnie. Ich armatorzy, zobowiązani także do takich procedur, znajdują Portową Straż Pożarną poprzez Internet wśród firm autoryzowanych do dokonania przeglądów, cieszących się uznaniem towarzystw klasyfikacyjnych. Autoryzacja z ich strony pozwala na realizację takich usług dla armatorów. Dzięki temu ci wiedzą, że ich sprzęt jest sprawdzany przez certyfikowane zakłady. Przedsiębiorstwa żeglugowe korzystają nierzadko z doświadczeń wynikłych z wcześniejszej współpracy z „Florianem”, bądź jego polecenia ze strony innych firm. Wygodny jest dla nich także fakt, że siedziba straży pożarnej znajduje się na terenie Portu Gdańsk, dzięki czemu serwisanci mają zapewniony bliski dostęp do jednostki. Jeśli statki konkretnych przedsiębiorstw wielokrotnie przybywają do Polski, bywa, że współpraca jest kontynuowana w kolejnych latach. Wszystko wynika z umowy oraz wyceny przeprowadzenia serwisu. Pozwala to zarówno na szybki przewóz wyposażenia do kontroli i serwisu, jak też organizację wizyt kontrolnych na jednostkach nawodnych. Dzięki temu specjaliści mają pod kontrolą także cały proces związany z montażem i dostępnością w razie potrzeby.

– Wykonujemy ogólny serwis wszystkich instalacji przeciwpożarowych na lądzie i morzu, w tym wykrywania pożaru, jego gaszenia, podręcznego sprzętu do gaszenia i ratowania życia. Znaczenie naszej pracy jest bardzo duże, gdyż wykonujemy serwis sprzętu, ratującego życie ludzkie – powiedział Wojciech Wróblewski, kierownik serwisu sprzętu przeciwpożarowego w Portowej Straży Pożarnej „Florian”.

Wybuch pożaru na statku będącym daleko od portu, w sytuacji posiadania wadliwego wyposażenia do jego gaszenia, może skończyć się tragedią. Dlatego regularne, wynikające z przepisów prawa morskiego przeglądy i serwisy sprzętu przeciwpożarowego są kluczowe w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dla jednostek morskich i ich załóg.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.