• <
PZT_1100x200_gif_2020

BBC Chartering – globalny potentat z polskim pierwiastkiem

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski BBC Chartering – globalny potentat z polskim pierwiastkiem
BBC Chartering – globalny potentat z polskim pierwiastkiem - GospodarkaMorska.pl
fot. Radosław Marciniak

sons

02.11.2020 Źródło: Radosław Marciniak

Statki niemieckiego operatora tonażu wielozadaniowego i masowego – firmy BBC Chartering z Leer są częstym gościem naszych polskich portów, w tym również i stoczni. Jednym z ostatnich zawinięć było pojawienie się w połowie października br. jednostki wielozadaniowej m/v „BBC Volga”. Wizyta w gdyńskim porcie wiązała się z załadunkiem bardzo często eksportowanego stąd sprzętu do obsługi ładunków na placach terminali kontenerowych całego świata. W tym przypadku były to określane w języku specjalistycznym - bramowe kontenerowe wozy piętrzące podsiębierne (ang. container straddle carriers).

Światowy potentat


Historia spółki sięga roku 1997, kiedy to została ona założona w Bremen w Niemczech pod nazwą BBC Chartering&Logistic. Obecnie jest to nowoczesne niemieckie przedsiębiorstwo żeglugowe z główną siedzibą w małym miasteczku Leer niedaleko granicy z Niderlandami.

Poza tym biura lokalne znajdują się w takich europejskich miejscowościach jak: Antwerpia, Bilbao, Bremen, Esbjerg, Genoa, Istanbul, Rouen i rosyjski Sankt Petersburg.

Biura organizacji są również obecne na całym świecie, tj.: w Ameryce Północnej (Houston, Montreal), Ameryce Południowej (Bogota, Buenos Aires, Esmeraldas, Guayaquil, Lima, Quito, Rio de Janeiro, Santiago de Chile) oraz na Środkowym Wschodzie, w Azji i Australii (Singapur, Pekin, Mumbai, Seoul, Szanghaj, Tokyo, Wietnam, Brisbane, Dubaj).

BBC Chartering to spółka operatorska, należąca do grupy znanego armatora Briese Schiffahrt GmbH & Co. KG. Armator ten zarządza około 130 jednostkami, głównie: wielozadaniowymi (ang. MPP – multipurpose vessels), kontenerowcami (ang. container carriers) i masowcami (ang. bulkers). Jednak samo BBC Chartering, posiłkuje się również czarterowaniem tonażu z rynku zewnętrznego, tj. spoza grupy. Według strony internetowej tego operatora, spółka eksploatuje łącznie około 150 jednostek i jest obecna na rynkach frachtowych całego świata. Armator, posiadając zbliżony rodzaj tonażu jest również po części konkurentem polsko – chińskiego „Chipolbroku”.

BBC Chartering działa na bardzo trudnym rynku ładunków ponadgabarytowych, ciężkich oraz inwestycyjnych. Podaż tego rodzaju ładunków zależy w głównej mierze od wielkości światowego rozwoju inwestycji w infrastrukturę. Przez wiele ostatnich lat rynek ten nie był łatwy. A to za sprawą między innymi utrzymującego się niskiego poziomu cen ropy oraz ze względu na stagnację światowej gospodarki. Mozolna odbudowa koniunktury jest obecnie ograniczana efektami gospodarczymi pandemii Covid – 19. Niemniej jednak jak do tej pory następowała bardzo powolna, ale systematyczna poprawa parametrów frachtowych. Znaczące odbicie rynku wielu z analityków przewiduje na lata 2021 – 2022, ale to jeszcze pod pewnymi warunkami.

Analizy rynków żeglugowych przedstawiamy w naszych cyklicznych raportach z tego jak i innych segmentów: https://www.gospodarkamorska.pl/raport-z-rynku-zeglugowego-taniec-na-cienkiej-linie-tydzien-42-43-54852

Tymczasem na tak ciężkim i zmiennym rynku BBC Chartering radzi sobie jak na razie całkiem dobrze. Procentuje wieloletnie doświadczenie oraz sprawdzona polityka operacyjna, finansowa i tonażowa prowadzona przez tego armatora.

Specjalistyczna armada

Statki floty BBC Chartering specjalizują się przede wszystkim w przewozie ładunków tzw. project cargo głównie dla następujących branż światowej gospodarki związanych z: ropą i gazem, energią odnawialną, przemysłem ciężkim i wydobywczym a także branżą budowlaną. Bardzo często na pokładach i w ładowniach statków BBC przewozi się również inne ciekawe ładunki jak na przykład jachty i inne małe jednostki pływające. Powszechnie transportuje się również różnego rodzaju pojazdy a także tzw. ładunki breakbulk (spakietyzowana drobnica wożona w dużych ilościach).

W chwili obecnej BBC Chartering zarządza handlowo flotą nowoczesnych jednostek wielozadaniowych głównie małej i średniej wielkości. I tak nośność eksploatowanych statków waha się w przedziale pomiędzy 4,325 ton do nawet 56,800 ton. Jednostki armatora wyposażone są w dźwigi, co pozwala na obsługę najcięższych i najbardziej skomplikowanych sztaunkowo ładunków. Dzięki temu operacji przeładunkowych można też dokonywać na redach portów, czy też w mało rozwiniętych rejonach słabo wyposażonych w odpowiedni sprzęt. Niektóre z eksploatowanych jednostek mają zdolność udźwigu, tzw. DOR – dopuszczalne obciążenie robocze nawet do 900 ton!

Mimo, że główny udział we flocie, to jednostki wielozadaniowe, to pewną część całości stanowią jednostki masowe, głównie klasy Supramax. Przykładowo jedną z takich jednostek jest m/v „Daxia” - masowiec udźwigowiony ( 4 dźwigi o unosie 36 ton każdy) o długości 190 metrów i nośności 56,811 ton, wybudowany w 2011 roku.

Kwiatkowski, Gdańsk i Polonia - „polska flotylla” w niemieckiej armadzie


Jak się okazuje polskie akcenty są mocno obecne we flocie armatora. W latach 2008 -2010 BBC Chartering korzystał z usług istniejącego swego czasu przedsiębiorstwa żeglugowego – Gdańskie Linie Morskie Sp. z o.o., należącego do Grupy Remontowa z Gdańska. Firma zarządzała i czarterowała temu operatorowi wybudowane, wtedy jeszcze w Stoczni Północnej (Grupa Remontowa) dwie bardzo nowoczesne jednostki wielozadaniowe: m/v „BBC Kwiatkowski” (2008 r.), m/v „BBC Gdansk” (2009 r.), które później spółki skupione wokół grupy Briese wykupiły na własność. Kolejnym statkiem z tej serii, który został wybudowany w tej stoczni, ale który nie wszedł do eksploatacji w Gdańskich Liniach Morskich jest wykorzystywany w BBC statek „BBC Polonia” (2010 r.). Dodatkową ciekawostką dotyczącą tego statku jest to, że niedługo po oddaniu tej jednostki do eksploatacji na początku lipca 2010 roku „BBC Polonia” stała się obiektem ataku nigeryjskich piratów. Informowały o tej sprawie w tamtym czasie szeroko międzynarodowe media. 12 z członków załogi zostało porwanych, ale też po kilku dniach zostali oni uwolnieni.  

Wszystkie trzy jednostki serii „Kwiatkowski” określane są jako ciężarowce wielozadaniowe (ang. Multipurpose Heavylifter) i klasyfikowane przez GL (obecnie grupa DNV-GL). Każdy ze statków  posiada nośność 7,700 ton., długość 122,45 m, zanurzenie letnie 7,7 metra. Wyposażony jest też w dźwigi marki NMF usytuowane na lewej burcie z udźwigiem 120 ton (w tandemie 240 ton). Maksymalna prędkość wynosi 14 węzłów.

Regularni goście


W zasadzie od samego początku firmy BBC Chartering liczne statki floty często pojawiają się w naszym portach. Są to zawinięcia zarówno z ładunkiem (najczęściej ostatnio regularnie przywożone przez różnych armatorów są na przykład elementy wież wiatrowych) jak i po ładunek (najczęściej są to zmontowane suwnice placowe dla międzynarodowych terminali kontenerowych). Jednostki BBC Chartering pojawiają się również w polskich stoczniach. Ostatnio na przykład
w Stoczni Nauta S.A. w sierpniu tego roku. Na różnego rodzaju remontach stały jednocześnie aż 4 jednostki tego operatora. Między innymi wśród nich znalazł się m/v „BBC Neptune” - jeden z większych statków we flocie. Jest to udźwigowiony masowiec o nośności 37,506 ton.

Informacje z tego okresu prezentowaliśmy w naszej relacji wideo realizowanej za pomocą drona: https://www.gospodarkamorska.pl/pelne-doki-w-stoczni-remontowej-nauta-v1105

Ostatnio w gdyńskim porcie pojawił się jeden ze statków armatora – m/v „BBC Volga”. Ten wielozadaniowy drobnicowiec ładował w gdyńskim porcie wspomniane już suwnice. Wyjście z Gdyni nastąpiło 21 października. Portem docelowym jest Port-de-France na karaibskim terytorium zamorskim Francji - Martynice. Statek planowo ma dotrzeć do celu 3 listopada.

Charakterystykę techniczno – eksploatacyjną tej jednostki przedstawiamy poniżej:  

m/v „BBC Volga”

    • Numer IMO: 9436329
    • Rok budowy: 2009
    • Typ: Drobnicowiec wielozadaniowy
    • Klasa: GL + 100 A5 E3 G + MC E3 AUT
    • Właściciel: Briese Schiffahrts GMBH & CO. KG
    • Operator: BBC Chartering
    • Ubezpieczyciel OC Armatora (P&I): The West of England Shipowners
    • Bandera i port macierzysty: Antigua & Barbuda, St. John’s
    • Długość całkowita (LoA): 143 m
    • Szerokość: 23 m
    • Zanurzenie (letnia linia ładunkowa): 9,70 m
    • DWT: 17,302
    • GT: 12,936
    • Dźwigi: 3 marki NMF dźwigi każdy z udźwigiem do 80 ton, w tandemie możliwość unosu do 160 ton.
    • Silnik główny: B&W, 6S42MC, 7074 KW
    • Prędkość maksymalna: 15 węzłów

Gospodarka Morska
fot. Radosław Marciniak
Gospodarka Morska
fot. Radosław Marciniak
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28275,00 $ tona -0,44% 21 kwi
 Cynk 2793,00 $ tona -1,13% 21 kwi
 Aluminium 2344,00 $ tona 0,86% 21 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.