Barka Fortuna będzie układać podwodny odcinek gazociągu Nord Stream 2 - tak podały dzisiaj rosyjskie media, powołując się na dane niemieckiej Federalnej Agencji Morskiej i Hydrograficznej (BSH). Fortuna ma układać rurociąg w wodach Niemiec.
Świadczą o tym dane ostrzeżenia nawigacyjnego opublikowanego przez BSH - podała rosyjska agencja informacyjna RIA Nowosti. BSH informuje, że Fortuna, pływająca pod banderą rosyjską, będzie znajdować się na Bałtyku na południe od rejonu Adlergrund od 5 grudnia do 31 grudnia br. i będzie prowadzić tam podwodne prace przy rurociągu.
Według portalu Marine Traffic, śledzącego ruch jednostek morskich, Fortuna znajduje się obecnie w niemieckim porcie Wismar.
Dziennik "RBK" podał niedawno, że Fortuna zmieniła właściciela. Jednostka należy teraz do spółki Uniwersalna Grupa Transportowa (UTG) - mikroprzedsiębiorstwa, którego zysk w 2019 roku wynosił 105 mln rubli (1,38 mln USD). Dyrektorem i właścicielem spółki jest Andriej Aprielenko. Firma zatrudnia jedynie dwie osoby. Wcześniej dzierżawcą Fortuny była rosyjska firma MRTS, która w sierpniu ogłosiła, że nie będzie uczestniczyć w układaniu rur dla Nord Stream 2 w wodach Danii.
28 listopada br. spółka Nord Stream 2 AG, która jest operatorem rosyjsko-niemieckiego gazociągu poinformowała, że planuje w grudniu wznowić układanie magistrali w wyłącznej strefie ekonomicznej Niemiec, przy pomocy układających rury statków z kotwicami. Fortuna jest właśnie taką jednostką. Wcześniej brała udział w układaniu pierwszych 13 km obu nitek gazociągu Nord Stream 2 u wybrzeży Rosji.
Jak się ocenia, rosyjski Gazprom potrzebuje co najmniej dwóch miesięcy na ułożenie pozostałych 160 km gazociągu Nord Stream 2 - głównie na wodach Danii. W lipcu br. Dania zgodziła się, na prośbę operatora Nord Stream 2, na wykorzystanie na tym obszarze statków niewyposażonych w system dynamicznego pozycjonowania (DP) - takich właśnie, jak Fortuna.
Przy Nord Stream 2 od roku nie prowadzono żadnych robót. Prace na dnie Morza Bałtyckiego zostały wstrzymane pod koniec 2019 r. z powodu sankcji amerykańskich, grożących firmom zaangażowanym w projekt; karanie sankcjami firm uczestniczących w budowie NS2 zalegalizował prezydent USA Donald Trump. W efekcie z przedsięwzięcia tego wycofała się szwajcarska firma Allseas wraz ze swymi dwoma statkami do układania rur na dnie morskim.
Sankcje amerykańskie dotyczą nie tylko statków zaangażowanych w budowę NS2 na głębokości poniżej 100 stóp, ale też podmiotów czy osób świadczących usługi na rzecz tych jednostek. Restrykcje te obejmują podmioty aktywne przy budowie gazociągu w głębszych wodach duńskich, ale nie prace przy budowie gazociągu na płytkich wodach niemieckich.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii