Władze Barcelony oraz Portu w Barcelonie podjęły decyzję o ograniczeniu od lipca 2025 r. liczby wycieczkowców w porcie w celu zmniejszenia negatywnego wpływu masowej turystyki na miasto.
Władze portu i miasta są konsekwentne w ograniczaniu liczby turystów. Od października 2023 roku wprowadzono zakaz cumowania statków wycieczkowych w centralnym porcie (m.in. Muelle Barcelona Norte oraz obszar World Trade Center), przenosząc je do południowego portu przy molo Moll Adossat. Ma to na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zatłoczenia w centrum miasta.
Z kolei w lipcu 2025 roku ogłoszono dalsze ograniczenia: liczba terminali dla statków wycieczkowych została zredukowana z 7 do 5, co zmniejszy maksymalną liczbę pasażerów mogących przebywać w porcie jednocześnie (z ok. 36 tys. do 31 tys.). Decyzje te wynikają z protestów mieszkańców przeciwko masowej turystyce, która pogarsza jakość życia w mieście, oraz z troski o środowisko, m.in. ze względu na duże zużycie wody przez statki w czasie suszy.
W 2024 r. Barcelonę odwiedziło ok. 25 mln turystów, z czego mniej więcej co 9 przypłynął statkiem wycieczkowym.
Grecja wprowadziła od 1 lipca 2025 roku nowy podatek turystyczny dla pasażerów statków wycieczkowych, którzy schodzą na ląd na popularnych wyspach, takich jak Santorini i Mykonos. Podatek ten ma na celu zarządzanie problemem nadmiernego ruchu turystycznego (overtourism) oraz generowanie środków na poprawę infrastruktury turystycznej i ochronę środowiska.
W tzw. sezonie wysokim (od 1 lipca do 30 września) pasażerowie statków wycieczkowych zapłacą 20 euro za osobę na wyspach Santorini i Mykonos. W sezonie średnim (kwiecień, maj i październik) opłata na tych wyspach wyniesie 12 euro. W sezonie niskim (od listopada do marca) opłata spadnie do 4 euro na Santorini i Mykonos, a w innych portach do 1 euro. W mniej popularnych portach, takich jak Pireus, Rodos czy Korfu, opłaty będą niższe: 5 euro w sezonie letnim, 3 euro w sezonie średnim i 1 euro w sezonie zimowym.
Podatek ma na celu ograniczenie presji turystycznej na popularnych wyspach, które rocznie odwiedza ponad 1,3 miliona pasażerów statków wycieczkowych, szczególnie w sezonie letnim. Zebrane środki, szacowane na 50-100 milionów euro rocznie, zostaną przeznaczone na modernizację portów, poprawę systemów sanitarnych, zarządzanie odpadami oraz ochronę dziedzictwa kulturowego i archeologicznego. Wprowadzenie podatku jest odpowiedzią na problemy związane z przeludnieniem, niedoborami wody, zanieczyszczeniem środowiska i przeciążeniem infrastruktury na wyspach takich jak Santorini i Mykonos. Lokalne władze od lat apelują o ograniczenie liczby statków wycieczkowych.
Opłata będzie pobierana przez operatorów statków wycieczkowych i najprawdopodobniej włączona do ceny biletu, co oznacza, że pasażerowie nie będą płacić jej bezpośrednio w porcie.
Fot: Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął