pc
Polskie Forum Technologii Morskich jest organizacją związkową zrzeszającą przedsiębiorców związanych z szeroko rozumianą gospodarką morską. Tworzą je podmioty odważnie patrzące w przyszłość, które wyzwania XXI wieku traktują jako nowe możliwości. O działalności PFTM i planach na najbliższe miesiące rozmawiamy z Jerzym Czuczmanem, prezesem zarządu PFTM.
GospodarkaMorska.pl: Minęły 4 miesiące od powstania Polskiego Forum Technologii Morskich. Warto było?
Jerzy Czuczman, prezes zarządu PFTM: Absolutnie tak, nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Błyskawicznie zdobywamy serca firm z branży technologii morskich i w szybkim tempie zbliżamy się do liczby prawie 30 członków, czyli niemal podwoiliśmy „stan posiadania” w stosunku do 16 Członków Założycieli. To oczywiście oznacza, że powołanie do życia PFTM uświadomiło potrzebę zrzeszania się firm i posiadania właściwej reprezentacji swoich interesów.
G.M.: Jakie firmy zrzesza obecnie PFTM?
J.Cz.: 6 stoczni, w tym CRIST, największą w Polsce stocznię produkcyjną, 6 biur projektowych w tym biuro projektowe StoGda, oferujące wysokospecjalistyczne projekty, 12 dostawców systemów i wyposażenia okrętowego, a wśród nich FAST będący liderem wyposażenia wnętrz, ale także firmy oferujące systemy automatyki czy hydrauliki siłowej. Ponadto firmy wspierające biznes morski i technologii morskich, jak Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna czy Polski Rejestr Statków. Warto dodać, że mamy też firmy, które można zakwalifikować jako startupy rozwijające zupełnie nowe rozwiązania techniczne, a także kancelarię prawną wskazującą drogę poprzez meandry legislacyjne. No i oczywiście portal GospodarkaMorska.pl który jest naszym patronem medialnym. Więcej informacji można uzyskać na naszej stronie internetowej www.pftm.pl – zapraszam serdecznie.
G.M.: Co PFTM osiągnęło przez te 4 miesiące?
J.Cz.: Przede wszystkim już staliśmy się rozpoznawalni w środowisku przemysłu stoczniowego i technologii morskich, nie tylko w Polsce. Zostaliśmy zaproszeni do prowadzenia panelu stoczniowego podczas tak ważnej imprezy jak „Forum Wizja Rozwoju”, które odbyło się w czerwcu w Gdyni pod patronatem Premiera RP. Dzięki naszym staraniom specjalnie przyjechał na nie z Londynu Trevor Blakeley, przewodniczący Rady CEMT (Konfederacja Europejskich Stowarzyszań Naukowo-Technicznych), aby wręczyć firmom StoGda i CRIST nagrodę za znaczące osiągnięcie techniczne, mające wpływ na rozwój przemysłów morskich Europy, jakim było zaprojektowanie i zbudowanie promu ELEKTRA, pierwszego w Unii Europejskiej całkowicie z napędem elektrycznym podczas normalnej eksploatacji.
G.M.: Jakie plany na przyszłość ma PFTM?
J.Cz.: Te najbliższe to udział w 7. Kongresie Morskim w Szczecinie. Już dzisiaj zapraszam na panel stoczniowy w piątek, 6 września, od godziny 12.00, podczas którego będę miał przyjemność przedstawić propozycję „Strategii rozwoju przemysłu stoczniowego”, a także na Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, 11 października. Jeżeli chodzi o dalsze plany, to moim marzeniem jest aby PFTM stało się głosem firm stanowiących łącznie niemal 70% polskiego przemysłu stoczniowego i technologii morskich. Chcemy reagować na ich potrzeby. Firmy te praktycznie od zawsze „były zapomniane” i faktycznie nie mają swojej reprezentacji, a przecież tak wspaniale radzą sobie na niezwykle konkurencyjnym rynku globalnym, udowadniając to swoimi osiągnięciami i sukcesami. Warto podać przykład stoczni CONRAD i nagrody "The World Superyacht Awards 2019", uznawanej za „Oscara” w świecie superjachtów, elitarnej produkcji dostępnej tylko „nielicznym tego świata”, ale także otrzymującej w tym roku nagrodę „Bursztynowe Jajo”, przyznaną przez Kapitułę Krajowej Izby Gospodarki Morskiej na wniosek Polskiego Forum Technologii Morskich.
G.M.: Czego możemy życzyć PFTM?
J.Cz.: Przede wszystkim wytrwałości, resztę osiągniemy dzięki umiejętnościom naszych członków odważnie patrzących w przyszłość, dla których wyzwania XXI wieku kreują nowe możliwości i nowe szanse rozwoju.
Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"