Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding przekazała armatorowi pierwszy (B619/1) z czterech dwustronnych promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym zasilanych z baterii – prototypowy prom Festøya. W pełni wyposażone jednostki budowane są w stoczni dla przewoźnika promowego Norled, jednego z największych w Norwegii.
W środę, 24 czerwca, w obecności przedstawicieli armatora odbyło się uroczyste przekazanie jednostki B619/1. Podpisano protokół zdawczo-odbiorczy i zmieniono banderę na Norweską. W piątek, 26 czerwca statek popłynął do Stavanger w Norwegii. Trasę tę pokona w 3 dni.
– Armator jest bardzo zadowolony z jakości wykonanych prac i dotychczasowej współpracy ze stocznią – mówił Piotr Alboszta, kierownik projektu. – Jak wielokrotnie podkreślał nastawienie Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding oraz jej skoncentrowanie na poszukiwaniu innowacyjnych i konkurencyjnych rozwiązań, daje nam przewagę nad innymi stoczniami, z którymi współpracują – dodał.
Cztery, nowoczesne promy dwustronne z napędem bateryjnym trafią do żeglugi w rejonie norweskich fiordów i będą obsługiwały połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Świeżo odebrany prom powinien wejść na linię Festøya – Solavågen do połowy lipca tego roku.
Prace na pozostałych trzech jednostkach są zaawansowane.
– Na jednostce B619/2 przeprowadzane są właśnie próby na uwięzi – HAT (ang. Harbour Acceptance Test). Zdecydowana większość prac jest zakończona. Obecnie, razem z serwisami skupiamy się na uruchomieniu systemów. Opierając się na wiedzy i dużym doświadczeniu z prób HAT na B619/1, wszystko wskazuje na to, że czas ich realizacji skróci się o około połowę. Próby morskie planowane są na przełom lipca i sierpnia bieżącego roku. Harmonogram ustalony z armatorem przewiduje przekazanie statku na początku sierpnia br. – mówił Piotr Alboszta. – Jeśli chodzi o jednostkę B619/3 to trwają na niej zaawansowane prace kablowe, statek jest w trakcie wyposażania. Niebawem nastąpi malowanie na gotowo wszystkich powierzchni zewnętrznych.
Piaskowany i malowany jest również ostatni prom, o numerze budowy B619/4. Jego wodowanie odbędzie się w drugiej połowie lipca, przy wykorzystaniu doku pływającego z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Ten sam dok zostanie użyty także do zadokowania jednostki B619/2 celem przeglądu części podwodnej przed próbami morskimi.
Projekt promów wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. W ich budowę zaangażowane są także inne spółki tej grupy (Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies).
To nowoczesne promy dwustronne z napędem bateryjnym, zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu zużycia energii, na co składają się m. in.: oświetlenie typu LED, systemy zasilania urządzeń opartych na przetwornicach częstotliwości, energooszczędne systemy wentylacji i klimatyzacji, farba w podwodnej części kadłuba minimalizująca tarcie, lekka konstrukcja statku oraz specjalnie opracowany kształt kadłuba dla zmniejszenia oporu w wodzie.
Każda z jednostek będzie wyposażona w dwa pędniki azymutalne z silnikami PM oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać zaledwie 11 minut.
Pędniki będą jednostkami typu “ciągnącego” (pulling type) z nabudowanymi silnikami elektrycznymi, napędzanymi stałymi magnesami, zapewniającymi wysoką wydajność nawet przy bardzo niskim obciążeniu. Agregaty prądotwórcze, których silniki spalinowe będą zasilane tylko i wyłącznie paliwem bio-diesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii systemu baterii.
Norled jest jednym z największych norweskich operatorów promowych. Firma była wcześniej znana pod nazwą Tide Sjø, działalność pod obecną nazwą prowadzi od 2012 roku. Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu. Wśród nich są Ryfylke i Hardanger, obydwa dostarczone w 2013 roku, które są pierwszymi jednostkami na świecie nie zabierającymi na pokład paliwa dieslowego – statki zasilane są LNG, a w razie awarii CNG (składowanym w butlach na pokładzie otwartym).
Łącznie na rynek norweski Remontowa Shipbuilding dostarczyła dotąd 24 promy pasażersko-samochodowe dla różnych armatorów (m.in. Helgelandske, Stavangerske, Basto Fosen, Nor-Ferjer, Fjord 1 MRF, Torghatten Nord, Norled).
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth