• <
KONGSBERG_2023

Najciekawsze projekty polskich stoczni 2019 - CRIST S.A (video,foto)

mb

14.02.2020 09:09 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Najciekawsze projekty polskich stoczni 2019 - CRIST S.A (video,foto)

Partnerzy portalu

Najciekawsze projekty polskich stoczni 2019 -  CRIST S.A (video,foto) - GospodarkaMorska.pl

Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich

Największe na świecie...

Stocznia CRIST zbudowała częściowo wyposażony kadłub największego na świecie promu hybrydowego Color hybrid typu plug-in (ładowanego z lądu)

Prom Color Hybrid ma 160 metrów długości i 27,10 metrów szerokości. Jest wyposażony w hybrydowy system napędu głównego, który połączony z odpowiednimi parametrami jednostki zapewnia jej wysoką manewrowość. Proces ładowania baterii każdorazowo odbywa się w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku.

Na promie zastosowano nowoczesne rozwiązania w zakresie zmniejszenia hałasu i emisji. Statek nie emituje przy tym szkodliwych związków azotu i siarki oraz dwutlenku węgla. Akumulator jednostki o pojemności 5 MWh waży 65 t i można go naładować w ciągu godziny. Jednostka ma również system odzysku ciepła o mocy 5 megawatów, który wykorzystuje do ogrzewania jednostki ciepło pochodzące m.in. z gazów spalinowych. Wraz z optymalną konstrukcją kadłuba, rozwiązania te sprawiają, że prom jest energooszczędny i przyjazny dla środowiska. Color Hybrid pomieści 2 000 pasażerów oraz 500 pojazdów.

Różnorodność i jakość..

Naszej uwadze nie umknął w całości zbudowany w stoczni oraz w pełni wyposażony fish carrier NB SC 75/2 - druga z serii, a trzecia w historii jednostka budowana dla Arctic Group AS. Jednostka zwodowana w lipcu ub. roku zajmuje sie transportem ryb i owoców morza z farm morskich prosto do przetwórni. Statek został zaprojektowany do transportu żywego łososia, pstrąga, dorsza i innych gatunków hodowlanych ryb morskich. Żywe ryby przechowuje się w zbiornikach wyposażonych w obieg wody morskiej, system uzdatniania wody tlenem oraz automatyczny system odkażania zbiorników ozonem. Załadunek i wyładunek ryb odbywa się na jednostce metodą próżniową. Jednostka ma 75,7 metrów długości, 15 metrów szerokości, a jej wysokość do pokładu górnego wynosi 8 metrów. 
 
9 czerwca stocznię Crist opuścił rówineż w pełni wyposażony, hybrydowy prom pasażersko-samochodowy przekazany islandzkiemu armatorowi Vegagerðinowi. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.

Prom NB 70 „Herjólfur” obsługuje trasę pomiędzy Landeyjahöfn a Vestmannaeyjar – wyspami leżącymi w archipelagu Westmana, położonymi 9 kilometrów od południa Islandii. Vestmannaeyjar znane jest jako urokliwe, powulkaniczne miejsce wycieczek oraz ze słynnego zdjęcia samotnego domu położonego nieopodal urwiska.

Czas podróży na tej trasie wyniesie zaledwie 20 minut. Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu jednostki zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek jest wyposażony w hybrydowy system napędu głównego.

Nowoczesna konstrukcja NB 70 pozwala na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich – południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe – niskie temperatury oraz ulewne deszcze nie stanowią jednak wyzwania dla promu zbudowanego w stoczni CRIST.
 
Idąc za potrzebami rynku....

Na początku września 2019 Stocznia CRIST przekazała częściowo wyposażony statek dla morskiej energetyki wiatrowej. Jednostka o numerze budowy NB 315 powstała na zamówienie stoczni Ulstein Verft AS.

NB 315 to statek typu Offshore Service Vessel, wykorzystywany podczas budowy, montażu oraz prac konserwacyjnych na morskich farmach wiatrowych. Jest to jednostka siostrzana jednostki Acta Auriga, przekazanego przez stocznię Ulstein w marcu 2018 roku. Częściowo wyposażony, dostarczyła go także stocznia CRIST.

Jednostka NB 315 ma 93,50 m długości, 18,00 m szerokości, 7,60 m wysokości bocznej, 6 m zanurzenia, 6 050 GT i 3 175 t nośności. Została wyposażona m.in. w windę, dźwig z kompensacją 3D oraz w energooszczędny układ napędowy, w tym akumulatorowy system Ulstein. Dzięki rozwiązaniu projektowemu X-STERN, ograniczone zostaną hałas, uderzenia i wibracje spowodowane przez fale – podała stocznia Ulstein. Projekt statku został dostosowany do wymogów przetargowych GE Renewable Energy i właściciela jednostki. Została dopuszczona już do eksploatacji.
 
Niekonwencjalne projekty...

Stocznia Crist w kwietniu ubiegłego roku zakończyła budowę częściowo wyposażonego kadłuba jednego z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie za zlecenie armatora Lindblad Expeditions - National Geographic Endurance.

Jednostka mieści 126 pasażerów w 69 przestronnych kabinach i apartamentach. 75% z nich posiada balkony, udostępnione zostały również tarasy widokowe i skrzydła obserwacyjne, tak by można było podziwiać widoki z każdej strony statku. Eksplorację ułatwi także nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd, zapewniając ekspresowy dostęp do każdego miejsca docelowego. Dla uzupełnienia możliwości jednostki, do dyspozycji gości są także kajaki, narty biegowe, zdalnie sterowany pojazd (ROV), mikroskop i podwodne kamery wideo.

Endurance posiada najwyższą klasę lodową i jest budowany zgodnie z opatentowanym projektem kadłubów z linii X- BOW. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejsza uderzenia fal o kadłub, co zwiększa komfort podróżowania oraz ogranicza hałas i wibracje. Kształt i zamknięty charakter X-BOW mają również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, wykluczając zagrożenia i uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Endurancje jest w stanie dostosować się do niesprzyjających warunków na morzu, przepłuwając przez obszary arktyczne. Dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.

CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.