• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2024

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Za nami XII edycja konferencji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT, która miała miejsce w Sopocie w dniach 20 i 21 marca. Wydarzenie jest wyjątkową platformą spotkań najpoważniejszych graczy na rynku przewozów towarowych, zwłaszcza w obszarze przewozów intermodalnych.

Konferencja zgromadziła wielu ważnych przedstawicieli branży TSL z całej Polski. Pierwszy dzień, pod tematyką: „Wojenna rzeczywistość, globalna niepewność”, rozpoczął się od wystąpienia inauguracyjnego Jacka Piechoty, prezesa Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej.

Następnie Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska – Azja, opowiadał o głównych wyzwaniach dla branży transportowej w kontekście obecnych światowych konfliktów i kryzysów gospodarczych. Po nim z prezentacją dotyczącą realizacji strategii ograniczania wpływów rosyjskich poprzez wspieranie projektów rozwoju infrastruktury portowej wystąpił Bogdan Zawadewicz, Dyrektor Biura Analiz Ryzyka Ekonomiczno-Geopolitycznego. 

Uwagę przykuły dwa panele dyskusyjne odbywające się pierwszego dnia konferencji: „Transport i logistyka w strategii rozwoju regionów. Oczekiwane wsparcie ze strony rządu i Unii Europejskiej” oraz "Łącząc Świat: Europejskie i Azjatyckie Korytarze Transportowe".

Pierwszy panel był prowadzony przez Rafała Zahorskiego, pełnomocnika Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Prelegenci rozmawiali o potrzebach regionów w zakresie transportu oraz finansowania. Podczas panelu mogliśmy usłyszeć m.in. wypowiedź dr inż. Andrzeja Montwiłła z Politechniki Morskiej w Szczecinie, który podjął temat z perspektywy portowej:

– Zagrożeniem dla polskich portów jest to, że z tych portów nie można wywozić towarów do Polski Południowej, potrzebujemy długodystansowych zdolności przewozowych na przynajmniej kilkaset kilometrów. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że rozwoju portu poza lokalnością nie ma, jak nie ma on dobrze rozbudowanych połączeń.

Druga debata, w której swoją obecność zaznaczył Baltic Hub oraz Port Gdańsk, odnosiła się do korytarzy transportowych. Michał Stupak (Zarząd Morskiego Portu Gdańsk) wypowiedział się w niej na temat działań jakie podejmuje Port Gdańsk w rozwoju tych korytarzy oraz o inwestycjach portu:

– Żeby wiedzieć w jakim kierunku rozwojowym iść, musimy znać nie tylko polski rynek, ale również zagraniczny, dlatego podpisujemy dużo różnego rodzaju listów intencyjnych. Swego czasu były podpisywane listy w kontekście korytarza środkowego. Około dwa lata temu z Baku i sześć lat temu z Constancą. W ostatnich latach byliśmy dość aktywni na korytarzu Middle Corridor – mówił Stupak. – Jeśli chodzi o obecne inwestycje to jeżeli jakiekolwiek byłyby dokonywane, to byłyby realizowane na naszych terenach portowych, unikalnych zresztą w skali naszego kraju. Przekazujemy to naszym potencjalnym klientom, dla których brak takich terenów w innych portach powoduje, że Port Gdańsk cieszy się dużym zainteresowaniem – opowiadał Stupak.

W debacie głos zabrał również Adam Żołnowski (Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu, Baltic Hub), który wypowiedział się na temat potencjalnych wyzwań z jakimi Baltic Hub będzie musiał mierzyć się w przyszłości: 

– Ładunki portowe płyną teraz tak jak woda najlepszą, najszybszą ścieżką, jednak jeśli z jakiegoś powodu nie będą mogły tego robić to przejdą na inne korytarze, na przykład do korytarza transkaspijskiego. Na dzisiaj nie jest to jeszcze realne zagrożenie, ale za lat siedem, osiem, tak. My mamy jako Baltic Hub daleko idące plany rozwojowe, widać to przykładowo po tym, że budujemy kolejny terminal kontenerowy, który będzie otwarty w przyszłym roku, moce przeładunkowe wzrosną o półtora miliona TEU i trzeba będzie ten towar wywieźć z Gdańska. Tutaj mamy szereg zagrożeń. Po pierwsze nasza bocznica kolejowa zostanie w pełni wykorzystana w przeciągu czterech czy pięciu lat biorąc pod uwagę nasze prognozy. Dlatego gdy nie będziemy mieli kolejnej bocznicy kolejowej to nie będziemy wynosili ładunków, bo po prostu nie będziemy mieli jak. Obecnie pracujemy z zarządem portu nad znalezieniem rozwiązania tak, żebyśmy za jakiś czas nie zostali zablokowani. 

Fot. GospodarkaMorska.pl


Drugi dzień rozpoczął się wizytą studyjną uczestników Forum w porcie w Gdyni. Osoby biorące udział w wydarzeniu mogły zapoznać się z nowoczesną kolejową infrastrukturą dojazdową do portu oraz zwiedzić terminal kontenerowy GCT Hutchison Port Gdynia.

Po powrocie do Sopotu na gości czekała część merytoryczna, którą rozpoczynała „Debata Portowa” w której głos zabrali przedstawiciele portów: Eugene Seah - COO Port Baku, Rafał Zahorski - Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście, George- Gabriel VISAN - Commercial Director, Port Konstanca, Maciej Brzozowski, Dyrektor Przedstawicielstwa Haven Hamburg Marketing e.V., Dariusz Mierkiewicz, Menedżer ds. Rozwoju Biznesu w Polsce i Europie Północnej, Port Koper (Słowenia).

Prelegenci rozmawiali o szansach i zagrożeniach morskich szlaków transportowych, portach Trójmorza oraz o współpracy z kaspijskimi portami Aktau i Baku w ramach alternatywnych korytarzy transportowych i nowych szlaków komunikacyjnych.

Tego dnia odbyły się jeszcze dwie debaty: „Debata Terminali”: logistyka w erze e-commerce i AI odnosząca się do logistycznych hubów intermodalnych jako kluczowego elementu efektywności i zrównoważonego rozwoju, oraz debata "Finansowe, podatkowe i celne otoczenie sektora transportu i logistyki", która skupiała się na ubezpieczeniach, bezpieczeństwie i ocenie ryzyka, relacjach z Krajową Administracją Skarbową oraz restrukturyzacji i upadłości przedsiębiorstw branży TSL. 

Konferencja zakończyła się wieczornym koktajlem biznesowym.

Organizatorami tegorocznej edycji wydarzenia byli: Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa Północ – Wschód ENEIA i Polsko – Ukraińska Izba Gospodarcza wraz ze współorganizatorami: Izbą Przemysłowo-Handlową Polska – Azja i Stowarzyszeniem Producentów i Konsumentów Roślin Strączkowych Ukrainy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.