W czasie ostatniego weekendu na Złożu B8 na Bałtyku odbyła się 70. i pierwsza w tym roku operacja przeładunku ropy na morzu pomiędzy zbiornikowcami, zwana operacją STS („ship to ship"). Ropa wydobyta ze złoża B8 na i magazynowana w tankowcu APATYTH została przepompowana na statek armatora norweskiego SONGA JADE, którym popłynęła do Naftoportu na rozładunek do zbiorników Grupy LOTOS S.A.
Sama operacja transferu ropy trwała 16 godzin, przepompowano 18.727 m³.
Operacje STS wymagają dobrych warunków pogodowych o co szczególnie trudno w okresie jesienno – zimowym, ze względu na często występujące silne wiatry, a także sztormy. W czasie takiego przeładunku prędkość wiatru nie może przekraczać 10 m/sek., a wysokość fali 2 m, zaś widzialność musi wynosić co najmniej 1 milę morską. W operacji wzięły udział 4 statki – 2 zbiornikowce, statek ahts BAZALT, który stabilizował tankowce i trzymał je na holu oraz statek asystujący KAMBR, który również zapewniał osłonę przeciw-rozlewową.
Operacje STS wykonuje się w LOTOS Petrobaltic S.A. od 2014 roku. Wcześniej każde odpięcie tankowca po jego napełnieniu, a następnie transport ropy do portu wiązało się ze wstrzymaniem produkcji na złożu prawie na dwie doby. Przeładunek „ship to ship" nie tylko nie wstrzymuje wydobycia ale unika się także spadku wydajności i trudnego procesu ponownego rozruchu złoża.
LOTOS Petrobaltic to jedyne polskie przedsiębiorstwo górnicze, zajmujące się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego, kompleksową obsługą logistyczną offshore, a także badaniami morza oraz zarządzaniem flotą.
Od 30 lat LOTOS Petrobaltic działa z sukcesami w tej niezwykle trudnej dziedzinie górnictwa morskiego, wydobywając spod dna morza ropę naftową i gaz oraz przyczyniając się do wzrostu energetycznego bezpieczeństwa Polski.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów