Ogłoszenie czołowej linii żeglugi kontenerowej, że usunie cztery rejsy w okresie tzw. „Golden Week”, wprawiło w osłupienie spedytorów.
2M jest pierwszym sojuszem, który ogłosił puste rejsy w okresie świątecznym w Chinach w październiku. To duży problem dla spedytorów z zarezerwowanym ładunkiem na odwołanych rejsach, którzy i tak mają trudności ze znalezieniem pojemności u wybrzeży Azji.
Maersk i MSC, partnerzy aliansu 2M, odwołali cztery zaplanowane pętle Azja-Europa Północna w tygodniu 39 i 40, usuwając w ten sposób około 70 000 TEU przepustowości z trasy. Zgodnie z zaleceniem MSC, 2M unieważni pętle Griffin/AE55 i Lion/AE6 w ostatnim tygodniu września, a następnie pętle Albatross/AE5 i Lion/AE6 w następnym tygodniu. Powodem, jak poinformowało MSC, było „zwiększenie niezawodności harmonogramu”.
Jeden ze spedytorów z ładunkiem zarezerwowanym na jednym z odwołanych wrześniowych rejsów powiedział, że był „oszołomiony” całym wydarzeniem.
– Dziś rano otrzymaliśmy powiadomienie i przez ostatnie kilka godzin próbowaliśmy dowiedzieć się, co dzieje się teraz z naszymi potwierdzonymi rezerwacjami – powiedział spedytor w rozmowie z The Loadstar. – Wydaje się, że całkowicie zaskoczyło to wszystkich, w tym partnerów – dodał.
MSC zapowiedziało, że spedytorzy mogą „kontynuować dokonywanie rezerwacji jak zwykle, ponieważ przygotowujemy plan awaryjny z alternatywnymi usługami”.
Maersk ogłosił w weekend szereg zmian w liczbie rejsów na pasie handlowym, aby odzwierciedlić spadek liczby reklamowanych rejsów, będący konsekwencją opóźnień w zatłoczeniu portów.
– Niedawna, bezprecedensowa sytuacja poważnych zatłoczeń w portach na całym świecie spowodowała nagromadzenie opóźnień w kilku usługach w serwisach z Azji do Europy Północnej - poinformował Maersk.
– Ta sytuacja jest napędzana przez połączenie szybko rosnącego popytu i środków mających na celu zwalczanie pandemii w portach i ogólnie w łańcuchach dostaw. Te skumulowane opóźnienia powodują obecnie luki w harmonogramach i spowodowały, że kilka wypłynięć z Azji zostało przełożonych o ponad siedem dni – dodał przewoźnik.
Transport Week 2024. Rozwój, bezpieczeństwo i offshore
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego