Zakończyła się budowa najdłuższej przeprawy podwodnej w Polsce. Mierzący 1780 metrów tunel pod cieśniną Świną 30 czerwca br. zostanie otwarty dla ruchu. Tunel, którego budowa rozpoczęła się jesienią 2019 roku, stanowi pierwsze stałe połączenie między wyspami Uznam i Wolin w historii miasta. Inwestycja została zrealizowana przez konsorcjum PORR S.A./PORR Bau/Gülermak na zlecenie Gminy Miasta Świnoujście i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jako inwestora zastępczego.
W styczniu 2023 roku mijają trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. W tym czasie na budowie trwała między innymi budowa dróg, ramp dojazdowych do tunelu, konstrukcji wewnętrznych, jak również wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu metody mrożenia gruntu.
Galeria ewakuacyjna, sufit z kanałem wentylacyjnym i wreszcie płyta z jezdnią, po której będą jeździć samochody - wszystko to powstanie w tunelu pod Świną dzięki zamontowanym tam prefabrykatom. W zakładzie prefabrykacji wykonano już ponad połowę z nich. A to nie jedyne wieści z budowy.
Lada dzień rozpocznie się demontaż maszyny TBM Wyspiarka, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. W tej chwili trwa wypompowywanie wody z komory odbiorczej, do której weszła TBM. Może potrwać jeszcze kilkadziesiąt godzin.
Maszyna TBM jest już na 1276 metrze tunelu. Do pokonania pozostało jej nieco ponad 200 metrów. Ostatnie dni to postęp prac nawet po 14 -18 metrów dziennie. Maszyna przed komorą odbiorczą zwolni, by bezpiecznie wejść w blok betonowy, a potem do szybu odbiorczego, który na moment wyjścia zostanie wypełniony wodą.
Kilometr tunelu wydrążyła maszyna TBM Wyspiarka w Świnoujściu – poinformowała w czwartek GDDKiA. Budowa świnoujskiej przeprawy ma się zakończyć w ostatnim kwartale przyszłego roku.
Dzisiaj 13 lipca 2021 roku maszyna drążąca TBM Wyspiarka minęła 742 metr tunelu, który na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, a samo Świnoujście z resztą kraju. W tej chwili TBM znajduje się w najgłębszym miejscu, czyli niemal 40 metrów pod lustrem wody.
6280 segmentów obudowy tunelu wyprodukowano w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu powstał na wyspie Uznam. To dokładnie tyle, ile potrzeba do obudowania całego tunelu.
Wyspiarka drąży już pod Świną - poinformowano w piątek na oficjalnym profilu facebookowym "Tunel w Świnoujściu" poświęconym inwestycji. Drążenie od wyspy Uznam do wyspy Wolin maszyna TBM powinna zakończyć we wrześniu.
Potężna TBM Wyspiarka wydrążyła już 419 metrów tunelu i na całej tej długości ułożyła blisko 250 betonowych pierścieni obudowy tunelu. W trakcie miała jeszcze przestoje na przeglądy. Największe wyzwania wciąż przed maszyną i załogą budowlaną. Gotowy świnoujski tunel połączy wyspy Uznam i Wolin i będzie najdłuższym tunel podwodnym w Polsce.
Po modernizacji nabrzeże Chorzowskie gotowe do pracy
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie