Wyspiarka drąży już pod Świną - poinformowano w piątek na oficjalnym profilu facebookowym "Tunel w Świnoujściu" poświęconym inwestycji. Drążenie od wyspy Uznam do wyspy Wolin maszyna TBM powinna zakończyć we wrześniu.
Maszyna wydrążyła dotychczas ponad 500 m tunelu. Przed wejściem pod cieśninę Świny Wyspiarka przeszła planowy dziewięciodniowy przegląd.
"Cieśnina ma głębokość ok. 13-15 metrów, a maszyna będzie wiercić 11 metrów pod jej dnem. Całkowite maksymalne zagłębienie Wyspiarki sięgnie 37,5 metra pod poziomem morza" - poinformowano w piątek.
Jak dodano, prace są wykonywane nie tylko wewnątrz tunelu - w komorze startowej trwa uszczelnienie ścian szczelinowych, w rejonie rampy i tunelu budowanego metodą stropową likwidowane są studnie odwodnieniowe. "W ciągu starej nitki ulicy Karsiborskiej trwają roboty przy wiadukcie. W segmentach 10 i 11 wykonywana jest izolacja stropu górnego" - wskazano.
Cały czas produkowane są też segmenty obudowy tunelu, a w zakładzie separacji trwa oddzielanie płuczki wiertniczej od urobku. Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, prace prowadzone są głównie w rejonie szybu odbiorczego oraz rampy i tunelu wykonywanego metodą stopową.
"Trwają także roboty drogowe oraz przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu" - podano.
Maszyna TBM, której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin.
Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku ub.r. rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami