• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Tunel w Świnoujściu. Zakończono produkcję obudowy tunelu

ac

08.07.2021 13:02 Źródło: inf.prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Tunel w Świnoujściu. Zakończono produkcję obudowy tunelu
Tunel w Świnoujściu. Zakończono produkcję obudowy tunelu - GospodarkaMorska.pl
Fot. Mat. prasowe

6280 segmentów obudowy tunelu wyprodukowano w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu powstał na wyspie Uznam. To dokładnie tyle, ile potrzeba do obudowania całego tunelu.

Łącznie w zakładzie prefabrykacji przygotowano 615 dwumetrowych i 170 półtorametrowych pierścieni. Z tego maszyna drążąca ułożyła już wszystkie mniejsze i ponad 200 większych. Obudowany tunel ma 687 metrów długości.

– Do produkcji elementów prefabrykowanych potrzebnych było około 30 tysięcy m3 betonu. Segmenty powstały z betonu na kruszywie łamanym, granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowym. Jeden dwumetrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton – mówi Inżynier Rezydent z firmy Lafrentz Jacek Król. 

Wyprodukowane elementy obudowy tunelu przetransportowane zostały na plac składowy oraz w rejon komory startowej. Tak, aby w odpowiednim momencie maszyną drążąca TBM Wyspiarka mogła je zamontować we wnętrzu tunelu.

Zakończenie produkcji segmentów nie oznacza jednak końca działalności zakładu prefabrykacji. Nadal przez całą dobę będą powstawały w nim prefabrykaty na konstrukcje wewnętrzne w tunelu.

– Cieszymy się, że kolejny etap tej inwestycji jest już za nami. Mamy już wszystkie segmenty, ringi, aby obudować tunel. W sierpniu Wyspiarka powinna zakończyć drążenie pod samym dnem Świny. Krok po kroku jesteśmy coraz bliżej końca inwestycji– mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Nie tylko samo drążenie

TBM Wyspiarka po przejściu pod dnem Świny, przejdzie kolejną inspekcję. Ostatecznie zakończy pracę w komorze odbiorczej już na wyspie Wolin. Obecnie wykonywane jest deskowanie tzw. łoża dla TBM, które umożliwi wprowadzenie Wyspiarki do szybu odbiorczego. Poza tym trwają roboty konstrukcyjne rampy dojazdowej w segmentach od R1 do R16, zasypka stropu R14-R16, a także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.

Z kolei po stronie wyspy Uznam, skąd zaczęło się drążenie tunelu, uszczelniane są ściany szczelinowe oraz płyta denna komory startowej. W segmentach od S1 do S11 metodą stropową wykonywane są rampa oraz tunel. Na wiadukcie dojazdowym w ciągu ulicy Karsiborskiej montowane są krawężniki. Kontynuowana jest zasypka stropów w segmentach S10 oraz S11. Dodatkowo ściany szczelinowe są uszczelniane, wyrównywane i torkretowane. Trwają także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.

Najdłuższy w Polsce

Tunel będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – to 1484 metry drążone przy pomocy TBM, a z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi aż 1780 metrów. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Koszt tej inwestycji to ponad 900 mln złotych, z czego ponad 775 to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się pod koniec 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.


Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34937,00 $ tona 1,67% 16 wrz
 Cynk 3063,00 $ tona 0,39% 16 wrz
 Aluminium 2868,00 $ tona 0,03% 16 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.