Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
Ponad 7 150 statków może przewozić kontenery, z tego ponad 6 350 to statki przystosowane tylko do przewozu pojemników. W październiku 2024 r. flota ta, o nośności pond 369,2 mln ton, była zdolna przyjąć na pokłady prawie 31 138,5 tys. kontenerów TEU – podaje Alphaliner. Zmniejszony ruch w Kanale Panamskim i zagrożenia na Morzu Czerwonym sprawiły, że utrwalają się liniowe połączenia atlantyckie. Operatorzy logistyczni starają się zaktywizować północny szlak arktyczny wokół Rosji.
Podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznym w Sankt Petersburgu koncern Rosatom State Corporation i chińska firma żeglugowa Hainan Yangpu NewNew Shipping podpisały 6 czerwca umowę intencyjną w sprawie organizacji całorocznej linii kontenerowej między portami Rosji i Chin z wykorzystaniem wód Północnego Szlaku Morskiego.
Według danych satelitarnych, które śledzą ruch statków na morskich szlakach, rosyjski Gazprom wysłał do Azji pierwszą dostawę skroplonego gazu. Ładunek wyruszył z oddanego do użytku Gazpromu we wrześniu 2022 roku terminalu Portowaja na Morzu Bałtyckim.
Globalne ocieplenie umożliwiło utworzenie nowych szlaków żeglugowych, co dało impuls Islandii do budowy portu na skraju koła podbiegunowego.
Masowiec Viikki, należący do fińskiego ESL Shipping, rozpoczął pracę na Morzu Bałtyckim. Jednostka o długości 160 metrów jest w pełni napędzana paliwem LNG, dzięki czemu emituje o połowę mniej dwutlenku węgla niż tradycyjne masowce o tej wielkości.
Grupa Damen poinformowała o pomyślnym transporcie swoich 24 jednostek arktyczną trasą. Szlak arktyczny pozwala skrócić czas podróży z Chin do Europy i Ameryki Północnej nawet do 30 proc.
W ostatni czwartek, w stoczni MW Werften w Stralsundzie odbyła się ceremonia położenia stępki pod największy na świecie jacht ekspedycyjny z klasą lodową. Na wydarzeniu była obecna kanclerz Angela Merkel. Armator jednostki - Crystal Cruises zaoferuje kolejne rejsy dla turystów szukających przygody na mroźnych wodach Arktyki a Crystal Endeavor już budzi zachwyt stoczniowców i badaczy z całego świata.
Maersk, największa na świecie firma żeglugowa, chce wysłać swój pierwszy kontenerowiec w rejs Północną Drogą Morską. Podróż z Azji Wschodniej do Europy wzdłuż Oceanu Arktycznego planowana jest jeszcze w tym miesiącu. Chcemy poznać tę trasę i zebrać dane. To będzie test – podał Maersk w oświadczeniu.
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS