• <

Rosatom zawiązuje partnerstwo z chińską firmą w zakresie transportu na Morzu Arktycznym

10.06.2024 11:01 Źródło: Rosatom
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rosatom zawiązuje partnerstwo z chińską firmą w zakresie transportu na Morzu Arktycznym

Partnerzy portalu

Podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznym w Sankt Petersburgu koncern Rosatom State Corporation i chińska firma żeglugowa Hainan Yangpu NewNew Shipping podpisały 6 czerwca umowę intencyjną w sprawie organizacji całorocznej linii kontenerowej między portami Rosji i Chin z wykorzystaniem wód Północnego Szlaku Morskiego.

Zgodnie z podpisanym dokumentem, organizacja całorocznej linii kontenerowej między portami Federacji Rosyjskiej i Chińskiej Republiki Ludowej obejmuje utworzenie spółki joint venture zajmującej się projektowaniem i budową kontenerowców posiadających klasę lodową oraz wspólną obsługę arktycznej linii kontenerowej. Dokument został podpisany przez Władimira Panowa, specjalnego przedstawiciela ds. rozwoju Arktyki Państwowej Korporacji Rosatom oraz prezesa Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Ltd Fan Yuxin.

- Widzimy rosnące zainteresowanie NSR ze strony azjatyckich partnerów. W ubiegłym roku NewNew Shipping odbył siedem rejsów przez NSR. W tym roku spodziewamy się do 12 rejsów. Naszym głównym zadaniem jest zbudowanie do pięciu statków klasy arktycznej, które pozwolą firmie działać na Północnym Szlaku Morskim przez cały rok. Ponadto uzgodniliśmy z rządem Chińskiej Republiki Ludowej utworzenie podkomisji ds. NSR. Jej skład ustalimy do sierpnia, a pierwsze spotkanie zamierzamy zorganizować w październiku. Celem podkomisji jest osiągnięcie 50 milionów ton ładunków rocznie - podkreślił Władimir Panow.

- Szlak arktyczny jest rzeczywiście ważnym strategicznym rozwiązaniem transportowym dla handlu międzynarodowego między Chinami a Rosją. Nasza firma żeglugowa stała się uczestnikiem rozwoju i wdrażania Północnego Szlaku Morskiego. Planujemy rozwijać i rozszerzać inwestycje w budowę kontenerowców najwyższej klasy lodowej do całorocznej eksploatacji - powiedział prezes Hainan Yangpu NewNew Shipping Fan Yuxin.

W związku z rosyjską ekspansją w Arktyce oraz poszukiwania alternatywnych tras morskich rosną ambicje kraju w związku z wykorzystaniem tras na Oceanie Arktycznym i Morzu Północnym. W 2018 roku rząd Federacji Rosyjskiej przyznał państwowej korporacji Rosatom uprawnienia operatora infrastruktury Północnego Szlaku Morskiego (NSR). Rok później w grudniu władze zatwierdziły plan rozwoju i infrastruktury NSR do 2035 roku. Wedle zaplanowanego przedsięwzięcia jednym z celów strategicznych firmy jak i rządu jest uczynienie z NSR efektywnej arterii transportowej łączącej Europę, Rosję i region Azji i Pacyfiku. Ma to także zapewnić zwiększenie wolumenu ruchu przez tę trasę morską. Rozwój tego korytarza logistycznego ma być zapewniony poprzez uruchomienie regularnych przewozów towarowych, budowę nowych lodołamaczy z napędem atomowym oraz modernizację odpowiedniej infrastruktury. Jest to niepojące z perspektywy bezpieczeństwa gdyż stanowi to również pretekst dla Rosji do zwiększenia swojej obecności wojskowej na Morzu Arktycznym, oficjalnie celem ochrony żeglugi, a mniej oficjalnie to pretekst zawłaszczenia obszarów arktycznych i leżących tam złóż surowców, takich jak gaz i ropa naftowa. 

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.