• <
PZT_1100x200_gif_2020

Najbardziej ekologiczny masowiec świata zagościł na Bałtyku

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Najbardziej ekologiczny masowiec świata zagościł na Bałtyku
Najbardziej ekologiczny masowiec świata zagościł na Bałtyku - GospodarkaMorska.pl

PMK

17.11.2018 Źródło: własne

Masowiec Viikki, należący do fińskiego ESL Shipping, rozpoczął pracę na Morzu Bałtyckim. Jednostka o długości 160 metrów jest w pełni napędzana paliwem LNG, dzięki czemu emituje o połowę mniej dwutlenku węgla niż tradycyjne masowce o tej wielkości.

Viikki został wybudowany w Chinach. Jego pierwszy rejs rozpoczął się w Japonii.  Jednostka wraz z załadowanymi tam surowcami potem dotarła na Bałtyk przez szlak arktyczny.

- Jesteśmy świadomi dyskusji na temat kwestii środowiskowych związanych z przemysłem morskim. Prace projektowe nad masowcem Viikki i jego siostrzanym statkiem Haaga rozpoczęto pięć lat temu. Dziś te statki są przejawem wszystkiego, co jest możliwe na drodze do efektywności środowiskowej - powiedział Mikki Koskinen, dyrektor zarządzający ESL Shipping.

Viikki jest pełen najnowszych technologii. Jedną z głównych innowacji jest wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego (LNG) w głównym silniku, trzech silnikach pomocniczych i kotle. Statek został zaprojektowany zgodnie ze wskaźnikiem efektywności energetycznej (EEDI), który ocenia efektywność energetyczną nowych jednostek. Nawet dzisiaj jednostka spełnia wymagania środowiskowe z 2025 roku.

Oba statki zostały zaprojektowane na potrzeby intensywnego ruchu z kilkoma połączeniami portowymi tygodniowo, a obsługa ładunków często odbywa się przy użyciu własnych żurawi statku. Charakterystyczną cechą masowca Viikki są jego automatyczne dźwigi opracowane we współpracy z MacGregorem, które są w stanie rozładować ładunek na przenośnik lub na molo.

Transport morski stanowi 90 proc. eksportu i 80 proc. importu Finlandii. Ze względu na położenie geograficzne kraju jest to najważniejsza i najtańsza opcja logistyczna.

- Firmy żeglugowe są istotną częścią klastra morskiego. W ciągu ostatnich ośmiu lat, zainwestowaliśmy około 200 milionów euro w ESL Shipping, ponieważ uważamy, że rozwiązania oparte na automatyzacji i efektywności środowiskowej to jedyny sposób na pchnięcie całej branży do przodu - powiedział Aki Ojanen, dyrektor generalny Aspo Plc (właściciela ESL Shipping).

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.