• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Ćwiczenia zarządzania kryzysowego w Porcie Gdynia. Infrastruktura krytyczna musi być gotowa na zagrożenia

Na terenie gdyńskiego portu odbyły się, 11 września, ćwiczenia z zakresu zarządzania kryzysowego pk. "Kraken 2025". Ratownicy i przedstawiciele służb ćwiczyli się w zakresie ratowanie rozbitków z promu. Była to okazja do sprawdzenia procedur i kooperacji działań w trudnej sytuacji, przy czym ostatnie wydarzenia związane z zagrożeniem dla polskiej przestrzeni powietrznej pokazały znaczenie takich przedsięwzięć i potrzebę utrzymywania stałej gotowości na wyzwania.

12.09.2025, 16:15
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025: jak będzie wyglądać żegluga za 10–20 lat?

Podczas tegorocznej konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, jednym z wystąpień była prezentacja Rona Gerlacha, dyrektora technicznego w Stena Technik. Przedstawił on wizję żeglugi przyszłości, w której innowacja i zrównoważony rozwój idą ramię w ramię.

13.08.2025, 11:47
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

90 lat litewskich sił morskich. Uroczyste obchody z polskim udziałem

Marynarka Wojenna Litwy (Lietuvos Karinės jūrų pajėgos) obchodziła 90. Rocznicę swojego powstania. Z tej okazji odbyły się w dniach 25-27 lipca, podczas tamtejszych obchodów Święta Morza, liczne uroczystości. W Kłajpedzie, w której znajduje się główna baza sił morskich i kluczowy port państwa, można było zobaczyć również okręty państw zaprzyjaźnionych. Polskie siły morskie reprezentował okręt dowodzenia obroną przeciwminową ORP Kadm. X. Czernicki z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

29.07.2025, 10:28
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Żaglowiec Fryderyk Chopin zwycięzcą drugiego etapu The Tall Ships Races w Aberdeen

Żaglowiec Fryderyk Chopin zwyciężył w klasie A drugiego etapu The Tall Ships Races (TTSR), z Dunkierki we Francji do Aberdeen w Szkocji – poinformowało w niedzielę PAP biuro prasowe regat. Drugie miejsce zajęła szczecińska brygantyna Kapitan Głowacki, a trzecie fregata Shabab Oman II.

20.07.2025, 14:44
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – premia za pośpiech („dispatch money”)

Okres ładowania (lay-time), pozostaje zawsze w pełnej dyspozycji czarterującego („The Theraios” [1971] 1 Lloyd’s Rep. 209). Z jednej strony zatem, armator (przewoźnik) nie ma prawa do ingerencji w sposób i tempo przyjęte przez czarterujących w związku z za/wyładunkiem. Lord Salmon (J) ujął to w następujący sposób „The method of loading and discharging the ship is entirely a matter for the charterer to decide (…). Nor is it of any consequence to the owners whether the loading or discharge proceed very slowly on some days or except

12.06.2025, 11:13
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

O włos od zderzenia z falochronem na Wielkich Jeziorach

Masowiec M/V American Spirit o włos uniknął zderzenia z falochronem na rzece St. Clair w pobliżu Port Huron w stanie Michigan. Do zdarzenia doszło we wtorek.

28.05.2025, 22:15
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

30 lat połączenia Gdynia-Karlskrona. Stena Line świętuje

W maju 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia przez Stena Line połączenia promowego Gdynia-Karlskrona. Z trasy obsługiwanej przez jeden prom 6 razy w tygodniu, linia Gdynia-Karlskrona stała się kluczowym korytarzem morskim, który do dziś przewiózł ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Jubileusz uświetniła międzynarodowa konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, zapowiadająca dalszy rozwój tej ważnej arterii transportowej w Europie.

21.05.2025, 21:59
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Rośnie konkurencja dla Kormorana? Naval Group kusi państwa bałtyckie ofertą na okręty przeciwminowe

Najnowsza edycja operacji „Open Spirit” na Morzu Bałtyckim była przypomnieniem, że Litwa Łotwa i Estonia zmagają się z ciągłym zagrożeniem w postaci min morskich, bomb i innych obiektów niebezpiecznych z czasów II wojny światowej. Do tego dochodzą nowe zagrożenia stwarzane przez Rosję i inne siły, czego dowodem są akty sabotażu podwodnej infrastruktury krytycznej. Państwa bałtyckie w muszą się mierzyć z starzejącym się potencjałem do walki przeciwminowej, stąd coraz bardziej przebija się potrzeba wymiany okrętów.

19.05.2025, 12:42
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Trwa kolejna edycja największej operacji przeciwminowej na Morzu Bałtyckim, „Open Spirit”

Siły morskie państw NATO uczestniczą w działaniach, których celem jest neutralizacja podwodnych zagrożeń czających się pod wodą. Od czasu zakończenia II wojny światowej wciąż zalegają tam tysiące min morskich, bomb lotniczych, skrzyń z amunicją i innych obiektów niebezpiecznych. Stanowi to szczególne zagrożenie dla państw bałtyckich, które są głównymi organizatorami tego przedsięwzięcia.

14.05.2025, 15:52
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konferencja TSL na morzu – 3 dni networkingu i debat o przyszłości branży

Brak mocy przewozowych, przywództwo w kryzysie, przyszłość transportu i cyfryzacja sektora – to główne tematy konferencji „Polska Logistycznym Hubem Europy”, która już w dniach 22-24 maja odbędzie się na trasie Gdynia–Karlskrona na pokładzie promu Stena Spirit.

14.04.2025, 12:21
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.