Francuski koncern Naval Group poinformował 14 listopada o podpisaniu umowy wykonawczej na czwartą fregatę serii FDI dla Marynarki Wojennej Grecji. W ten sposób zostało potwierdzone zamówienie ogłoszone we wrześniu, wpisujące się zarówno w plany modernizacji greckiej floty, jak i rosnący portfel zamówień wykonawcy.
17 października 2025 roku Naval Group dostarczył do Brestu pierwszą fregatę obronno-interwencyjną (FDI), Amiral Ronarc'h, zamówioną przez Francuską Agencję Zamówień Obronnych (DGA) w imieniu Marynarki Wojennej Francji. To pierwszy okręt z serii pięciu, jakie mają stanowić istotne wzmocnienie potencjału floty państwa, stanowiąc też skok technologiczny.
W chińskiej stoczni mieszczącej się w Weihai, CMI Shipyard, odbyła się 16 października ceremonia chrztu i przekazania nowego statku, który dołączy do floty Stena Line. Stena Connecta, Wkrótce wyruszy on w swój pierwszy rejs, do macierzystego portu, leżącego nad Morzu Irlandzkim.
Resort obrony Grecji zdecydował się na realizację opcji na zamówienie kolejnej fregaty, za której budowę będzie odpowiadać francuski koncern Naval Group. Czwarta jednostka serii określanej jako fregaty obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI) zostanie nazwana Themistokles, na cześć starożytnego, ateńskiego polityka i wodza, który zasłynął przede wszystkim jako autor zwycięstwa greckiej floty nad perską w bitwie morskiej pod Salaminą w 480 roku p.n.e.
Podczas uroczystości z oprawą nadaną przez orkiestrę wojskową Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale) odbyło się pożegnanie pierwszej fregaty serii FDI, Amiral Ronarc'h (D660), która opuściła stocznię w Lorient, należącą do Naval Group i wyruszyła do portu wojennego w Brieście, gdzie będzie stacjonować. Lada moment okręt wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych i będzie gotowy do pełnienia służby zgodnie z przeznaczeniem, co stanowi ważny moment tak dla wykonawcy zlecenia, jak i zamawiającego.
Na farmie wiatrowej offshore Sofia, realizowanej przez RWE u wybrzeży północno-wschodniej Anglii, rozpoczęto na dużą skalę instalację turbin wyposażonych w innowacyjne, nadające się do recyklingu łopaty wirnika. To pierwsze tego typu wdrożenie w Wielkiej Brytanii i jedno z największych na świecie.
Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.
23. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BALTEXPO 2025, które odbędą się w dniach 7-9 października w Gdańsku, to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego – przestrzeń, w której biznes, nauka i sektor publiczny wspólnie wyznaczają kierunki rozwoju.
Norweski fundusz przeznaczy 62 mln NOK na elektryczne frachtowce. To szansa dla polskich stoczni na uczestnictwo w projekcie.
W mieszczącej się w Lorient francuskiej stoczni odbyło się uroczyste wodowanie trzeciej fregaty dla Marynarki Wojennej Grecji (Polemiko Naftiko). Jest to też czwarty okręt z nowej serii eksportowej Naval Group, budowanej również dla Francji.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku