W dniach 7-8 października odbyła się Baltic Ports Conference 2025, organizowana przez Baltic Ports Organization oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, tegorocznego gospodarza konferencji. Wydarzenie miało miejsce podczas 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 w Gdańsku. Podczas konferencji mianowany został nowy przewodniczący BPO, którym został wiceprezes Portu Gdańsk Alan Aleksandrowicz.
Bez Naftoportu, Gazoportu, terminali instalacyjnych offshore nie ma bezpieczeństwa energetycznego Polski. Rola portów w transformacji energetycznej państwa jest kluczowa.
Porty morskie jak nigdy dotąd odrywają decydującą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dostawcy surowców energetycznych i produktów decydują o stabilności aktywności przemysłowej państwa, zapewnieniu nieprzerwanej działalności przemysłu chemicznego i innych branż, utrzymania ciągłości procesów transportowych. Budowa morskich farm wiatrowych i elektrowni jądrowej wraz infrastrukturą dostępową jest możliwa tylko pod warunkiem sprawnej działalności terminali w dużych i małych portach morskich.
Porty morskie żyją w tempie nadawanym przez główne gospodarki światowe. Żywotność gospodarek i handlu międzynarodowego ma decydujący wpływ na porty morskie. Sprawność portów morskich ma istotny wpływ na sprawność handlu międzynarodowego. Wszak ponad 80% towarów przemieszczanych jest szlakami morskimi. W 2024 r. wartość obrotów handlu międzynarodowego osiągnie rekordowy poziom prawie 33 bln dolarów – podają analitycy UNCTAD. Porty morskie muszą się przygotować, że globalny handel osiągnie w 2025 r. wartość około 34 bln dolarów.
Porty mogą przyspieszyć transformację energetyczną poprzez dekarbonizację działalności portowej oraz transportu morskiego, przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju w wymiarze energetycznym.
Polski rząd chce znacząco ograniczyć import węglowodorów z Rosji. Premier Mateusz Morawiecki postuluje również blokadę portów morskich oraz zakaz wpływania statków pod rosyjska banderą. O to, jak potencjalne sankcje wpłyną na branżę morską pytamy szefów Portu Gdańsk, Portu Gdańskiego Eksploatacja oraz energetycznego serca Polski - Naftoportu.
Krajowe porty morskie pełnią istotną funkcję w handlu zagranicznym. Aby wzmocnić ich pozycję, konieczna jest jednak dalsza rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, a także poprawa dostępu do nich od strony morza. To wszystko będzie miało wpływ na rozwój transportu intermodalnego, który w Polsce ma coraz większy udział w przewozach.
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej