Jan De Nul poinformował o zwodowaniu jego najnowszego kablowca, Fleeming Jenkin. Firma będzie go używać do instalacji kabli podmorskich do przesyłu energii odnawialnej. Statek ma ładowność 28 000 ton, co czyni go największą jednostką tego typu statkiem na świecie. Dostawa jest zaplanowana na II poł. 2026 roku.
Prezydent Elbląga Michał Missan podkreślił, że możliwość wykorzystania środków unijnych na rozwój portu w Elblągu to ogromna szansa dla miasta. Komisja Europejska wyraziła zgodę na odblokowanie 200 mln zł z regionalnego programu UE na inwestycje portowe.
2025 rok przyniósł w końcu dla rynku offshore wind w Polsce zmiany, na które jego uczestnicy czekali latami – na morzu pojawiły się pierwsze wiatraki. Choć jeszcze nie produkują energii, to przejście pierwszego projektu do fazy budowy na morzu (lada moment ten etap osiągnie kolejna farma) stawia nasz rynek w zupełnie nowym położeniu, zwłaszcza w kontekście geopolitycznej zawieruchy i problemów różnej proweniencji na zachodnich wodach.
Urząd Morski w Gdyni informuje o postępach w pracach prowadzonych w porcie w Łebie. Modernizacja infrastruktury portowej oraz przygotowania do przebudowy wejścia do portu postępują zgodnie z harmonogramem, wzmacniając bezpieczeństwo żeglugi i rozwój lokalnej gospodarki.
Szczecińska branża morska pokazuje, jak ważna jest lokalna współpraca. W dokach MSR Gryfia trwa remont masowca Wicko. To kolejna jednostka należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM), która w 2025 roku przechodzi u nas niezbędne prace remontowe.
Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.
"Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia" - to temat konferencji zorganizowanej przez Polski Rejestr Statków. Wnioski z dyskusji są proste - w branży intermodalnej potrzebne są inwestycje w infrastrukturę, automatyzację, ale krytycznie ważne jest też podnoszenie kompetencji pracowników na wszystkich etapach procesów logistycznych. Ciekawym wątkiem była dyskusja o tym, czemu... ze statków spadają kontenery i czemu nikt tego nie raportuje.
Jeszcze przed Świętem Marynarki Wojennej zaplanowano wydarzenie, które odbędzie się w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. 26 listopada nastąpi symboliczne, pierwsze cięcie blach pod budowę okrętu ratowniczego programu "Ratownik". To jednocześnie ukoronowanie starań, aby siły morskie pozyskały nową jednostkę do wykonywania niezwykle ważnych zadań, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych.
Hiszpański koncern jest głównym wykonawcą programu budowy okrętów wsparcia nowej generacji, które wejdą w skład Royal Fleet Auxiliary. Navantia poinformowała, że w listopadzie zakończył się Krytyczny Przegląd Projektu (Critical Design Review, CDR). To oznacza, że mogą ruszyć prace stoczniowe.
Polska wspólnie z Norwegią tworzą architekturę bezpieczeństwa Bałtyku, która - jak podkreślił w Słupsku wicepremier i minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz, stała się jednym z kluczowych zadań NATO wobec rosnących zagrożeń ze strony Rosji.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim