Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
Firma Rolls-Royce przeprowadziła na swoim stanowisku badawczym w Friedrichshafen testy swojego silnika okrętowego zasilanego wyłącznie metanolem. Wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie badawczym meOHmare inżynierowie, firmy mieli osiągnąć tym samym ważny kamień milowy na drodze do opracowania neutralnych dla klimatu i przyjaznych dla środowiska rozwiązań napędowych dla żeglugi morskiej.
"Transformacja energetyczna na statkach i w transporcie morskim" - to kolejna debata podczas 5. Rejsu z Gospodarką Morską. Wnioski z debaty ekspertów są co najmniej niepokojące. Dramatycznie brakuje paliw niskoemisyjnych, a jednocześnie najwięksi i najbogatsi armatorzy eskalują wyścig technologiczny, na który nie stać mniejszych operatorów.
Unia Europejska mogłaby wycofać się z kupowania rosyjskiego gazu w ciągu sześciu do 12 miesięcy, zastępując go amerykańskim skroplonym gazem ziemnym - powiedział w piątek agencji Reutera minister energii USA Chris Wright.
Kraje Unii Europejskiej powinny zaprzestać kupowania rosyjskiej ropy i gazu, jeśli chcą aby Waszyngton zaostrzył sankcje gospodarcze wobec Moskwy – powiedział w poniedziałek w wywiadzie dla dziennika „Financial Times” amerykański minister energii Chris Wright.
Energetyka wiatrowa, kluczowy element transformacji energetycznej, mierzy się ze skutkiem ubocznym swojego sukcesu: rosnącą górą zużytych, trudnych do recyklingu łopat. W odpowiedzi na wyzwanie, branża przechodzi technologiczną rewolucję, rozwijając innowacyjne metody odzysku.
W oczekiwaniu na efekt motyla, operatorzy związani z globalnym transportem morskim bardziej rozważnie podejmują decyzje co do inwestycji w paliwa niskoemisyjne. Liderzy „odeszli od paliw ekologicznych na rzecz tradycyjnych paliw kopalnych, idąc w kierunku przeciwnym do poprzednich nastrojów”. Gaz ziemny w stanie ciekłym (LNG) i ciężki olej opałowy (HFO) w tym roku znalazły się w centrum zainteresowania menedżerów flot handlowych – wynika z najnowszego raportu „ICS Maritime Barometer Report 2024-2025”, który ukazał się w czerwcu b
Wygaszenie rosyjskiego gazu poprzez wprowadzenie zakazu jego importu będzie trwalszym rozwiązaniem niż sankcje - zapowiedział komisarz UE ds. energii Dan Joergensen. We wtorek z takim rozwiązaniem wyjdzie Komisja Europejska. Joergensen uważa też, że UE nie powróci do importu po zakończeniu wojny.
Lód na Grenlandii topniał w tym roku 17-krotnie szybciej niż przeciętnie na skutek fali ciepłego powietrza, która dotknęła też Islandię – poinformowała sieć naukowców badająca klimat World Weather Attribution (WWA). Według innego badania maj 2025 r. był na świecie drugim najcieplejszym w historii.
Rosja w dalszym ciągu zarabia na eksporcie paliw kopalnych, a UE uczestniczy w finansowaniu wojny. Import rosyjskiego gazu do UE spadł o 70% w I kw. 2025 r. w porównaniu z przepływami sprzed inwazji (I kw. 2021 r.). Dostawy gazu rurociągami zmalały o 90%. Ale import LNG wzrósł o 67% i terminale UE wielu portów pracowały na pełnych obrotach. UE zapłaciła Rosji 105,6 mld USD za import gazu od początku inwazji na Ukrainę. Jest to 75% całego rosyjskiego budżetu wojskowego na 2024 r. – wyliczyli analitycy CREA.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?