Do portu wojennego w Portsmouth przybył najnowszy, specjalistyczny okręt do zwalczania min Wielkiej Brytanii, HMS Stirling Castle. Po serii prób morskich ma być gotowy do wykonywania swoich zadań zgodnie z przeznaczeniem, stanowiąc też wyjątkową koncepcję prowadzenia działań w zakresie obrony przeciwminowej, gdzie w miejsce okrętów załogowych wchodzą bezzałogowce, nadzorowane z pokładu „statku-matki”.
Szczecińska firma poinformowała w mediach społecznościowych, że w ramach jednego ze swoich zleceń obsłużyła jednostkę z ładunkiem łupiny orzecha palmowego (PKS) o masie 42 150 ton. Dla podmiotu było to wyjątkowe zlecenie, stanowiące, jak dotąd, największą operację przeładunkową od początku działalności.
Rozwój branży offshore na Morzu Północnym w tym też morskiej energetyki wiatrowej, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Prace budowlane niekiedy są opóźniane bądź wstrzymywane z racji na odkrywane niebezpieczne obiekty, głównie bomby, miny i amunicję z czasów II wojny światowej. Choć ich neutralizacja to zwykle zadanie okrętów przeciwminowych w składzie morskiego rodzaju sił zbrojnych, do tych wymagających przedsięwzięć są angażowane też prywatne podmioty.
Spółka Ocean Winds poinformowała o kolejnym etapie badań dla swojej morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Na trasie planowanej ławy kablowej operuje obecnie specjalistyczna jednostka badawcza Ocean Marlin. Jej zadaniem jest wykrywanie potencjalnych niewybuchów oraz innych pozostałości po działaniach wojennych, które mogą znajdować się na dnie morskim.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi na decyzję środowiskową GDOŚ dla terminala kontenerowego w Świnoujściu złożoną przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec.
Proces inwestycyjny zmierza do realizacji inwestycji budowlanej, od ustalenia warunków zabudowy, poprzez uzyskanie projektu budowlanego i realizację robót budowlanych, aż do oddania obiektu do użytkowania. Jest z założenia długotrwały, skomplikowany i angażuje wiele podmiotów (zamawiający, wykonawcy, projektanci, inżynierowie kontraktu, podwykonawcy).
Spółka ORLEN NEPTUN wybrała trzy polskie firmy: MEWO, ORLEN Petrobaltic i Geofizyka Toruń, do zbadania warunków geologicznych dna Bałtyku na obszarze koncesji projektu wiatrowego Baltic East. Prace będą prowadzone na morzu, na głębokości ok. 35 metrów i zakończą się jeszcze w tym roku. Na bazie pozyskanych informacji powstanie wstępny projekt techniczny morskiej farmy wiatrowej. Udział polskich firm w realizacji farmy Baltic East ma wynieść 45 proc. Jej planowana moc to ok. 1 GW – potencjał ten może zapewnić zeroemisyjną energię
Z wybrzeża w angielskim Scarborough wysłano bezzałogowe pojazdy nawodne (USV) celem przeprowadzenia bezpiecznego badania dna morskiego w związku z zaplanowaniem trasy położenia podwodnego kabla w ramach przedsięwzięcia Eastern Green Link 5 (EGL5), nowego łącza przesyłu energii elektrycznej, które pomoże w dostarczaniu i rozwoju niskoemisyjnej energetyki w Wielkiej Brytanii.
PGE Baltica podpisała umowę na prace związane z badaniem dna Bałtyku pod kątem występowania niewybuchów oraz płytkiego gazu dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Badania przeprowadzi konsorcjum firm: pomiarowo-badawczej firmy Geo Ingenieurservice Polska Sp. z o.o. z Gdyni oraz Baltic Diving Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Rumi jako operatora floty.
W dniach 11-14 marca oraz 18 marca siły Marynarki Wojennej zaplanowały akcje neutralizacji niewybuchów z czasów II wojny światowej.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?