• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Federal Maritime Commission egzekwuje kary za dumping w żegludze

Federalna Komisja Morska USA, regulator rynku żeglugi liniowej, ogłosiła zawarcie porozumień ugodowych z Hyundai Glovis Co. Ltd. oraz Olympiad Line LLC (NVOCC Olympiad), dotyczących naruszeń przepisów Shipping Act. Obie firmy zgodziły się na zapłatę kar cywilnych, nie przyznając się jednocześnie do winy.

19.11.2025, 19:58
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej

Mieszcząca się w Callao stocznia SIMA poinformowała, że 14 listopada miała miejsce uroczystość cięcia blach w związku z pierwszą w historii krajowego przemysłu okrętowego budową fregaty. Zyskac na tym mają więc zarówno siły morskie Peru, jak i krajowa gospodarka. Przedsięwzięcie odbywa się we współpracy z południowokoreańską stocznią HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) i jest kolejnym tego rodzaju w ramach dużego przedsięwzięcia okrętowego, ogłoszonego jeszcze w marcu ubiegłego roku.

19.11.2025, 11:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska bandera na nowym holowniku WUŻ Port and Maritime Services. Argo gotowy do działania

W Porcie Gdańsk odbyła się ceremonia przekazania i podniesienia biało-czerwonej bandery na nowym holowniku, który dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services. Argo jest kolejną jednostką, która ma realizować zadania związane z obsługą działalności dynamicznie rozwijającej się infrastruktury portowej.

18.11.2025, 21:15
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Baza serwisowa PGE w Ustce budowana z udziałem pomorskich firm

Baza operacyjno-serwisowa w Ustce z której obsługiwana będzie morska farma wiatrowa Baltica 2 to dobry przykład szerokiego wykorzystania potencjału polskiego przemysłu. W jej budowie uczestniczą liczne przedsiębiorstwa z Pomorza i Kaszub, a także innych regionów Polski, na przykład z Zachodniego Pomorza i Wielkopolski.

17.11.2025, 22:27
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach

W dniach 10-14 listopada siły sojusznicze państw sprawdzały się w zakresie zwalczania okrętów podwodnych na Morzu Bałtyckim. Celem było wzmocnienie gotowości, interoperacyjności i zdolności do reagowania na zagrożenia czające się pod wodą.

16.11.2025, 11:48
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

„Statek-matka” sił przeciwminowych w Portsmouth. Tak prezentuje się nowy nabytek Royal Navy

Do portu wojennego w Portsmouth przybył najnowszy, specjalistyczny okręt do zwalczania min Wielkiej Brytanii, HMS Stirling Castle. Po serii prób morskich ma być gotowy do wykonywania swoich zadań zgodnie z przeznaczeniem, stanowiąc też wyjątkową koncepcję prowadzenia działań w zakresie obrony przeciwminowej, gdzie w miejsce okrętów załogowych wchodzą bezzałogowce, nadzorowane z pokładu „statku-matki”.

10.11.2025, 10:09
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Arktyka. Geopolityczne klimaty w militarnym kontekście

Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.

09.11.2025, 17:17
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska bunkierka LNG - strategiczna konieczność w dobie żeglugi Net-Zero oraz możliwość rozwoju dla polskich firm sektora morskiego

Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.

07.11.2025, 14:44
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

16,5 mln USD za leasing okrętowego reaktora? Analiza o wykorzystaniu atomu w żegludze [RAPORT DNV]

Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.

05.11.2025, 05:02
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.