Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
Republika Kirgistanu przystąpiła do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Agencja wchodząca w skład Organizacji Narodów Zjednoczonych, odpowiedzialna za regulację żeglugi, liczy obecnie 176 państw członkowskich. Jest to o tyle interesująca sytuacja, że to kolejny członek będący krajem śródlądowym, pozbawionym dostępu do morza.
Rosja straciła miejsce w Radzie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, w której była od 1960 roku. W jej miejsce powołano Liberię.
W dramatycznym zdarzeniu na Morzu Czarnym cywilny statek płynący pod banderą Liberii padł ofiarą rosyjskiego ataku rakietowego. Incydent miał miejsce, gdy statek zbliżał się do ukraińskiego portu, skutkując tragiczną śmiercią sternika oraz ranami dla czterech innych osób na pokładzie.
1 listopada 2023 r. weszła w życie nowa umowa upoważniająca Polski Rejestr Statków S.A. do działania w imieniu administracji morskiej Liberii. Na podstawie umowy PRS może, w pełnym zakresie, wykonywać w imieniu władz morskich Liberii nadzory i inspekcje na zgodność z wymaganiami międzynarodowych przepisów konwencyjnych i prawa lokalnego na statkach pływających pod flagą tego kraju, tak w eksploatacji, jak i w budowie czy przebudowie.
Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
W ostatnim czasie zanotowano ponowny wzrost liczby przypadków piractwa w zachodnich częściach Afryki i Zatoki Gwinejskich. Liberyjska straż przybrzeżna poinformowała o kolejnej udanej operacji we współpracy z sąsiednimi krajami Wybrzeża Kości Słoniowej i Sierra Leone w celu schwytania piratów atakujących chińskie statki rybackie.
Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.
Bangladesz jest w trakcie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w kraju, ale pojawił się nieoczekiwany problem – elementy instalacji płyną do kraju na pokładzie statku objętego sankcjami, którego władze w Dhace nie chcą.
Porty Zatoki Gwinejskiej to bramy do prawdziwego bogactwa Afryki. To w ich rejonach skoncentrowanych jest wiele obszarów o kluczowym znaczeniu dla wielu gospodarek państw afrykańskich.
Ubezpieczenie "Miecznika" zgodne z prawem? Wraca temat zarzutów o nieprawidłowości
MKiŚ: do 14 czerwca br. przedłużono prace dot. ceny maksymalnej za energię elektryczną z offshore
Zyski spadają, oczekiwania rosną. Hapag-Lloyd aktualizuje prognozy na 2024
Grupa Orlen przeznaczy 85 mld zł na zielone inwestycje w energetyce do 2030 r.
„Falami pisane” czyli Wspólne Świętowanie WISTA Poland i Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej
Kolejny incydent z mostem w USA. Barka zalicza kolizję na rzece w Teksasie