Liczba statków dotkniętych zagłuszaniem sygnału GPS wzrosła od początku roku o 510 proc. i wyniosła 11,6 tys. tylko między lipcem a wrześniem – podał we wtorek brytyjski dziennik „Telegraph”, powołując się na firmę Windward AI, zajmującą się analizą danych dotyczących sektora morskiego.
Wyjątkowy, bezzałogowy pojazd podwodny w składzie brytyjskich sił morskich, XV Excalibur, wyruszył w morze na testy, posiadając na pokładzie kwantowy, optyczny zegar atomowy firmy Infleqtion. Ma to związek z planem, by tego rodzaju wyposażenie pojawił się w przyszłości także na załogowych okrętach podwodnych, zapewniając im lepszą nawigację, stabilność i dokładność.
"Rola infrastruktury krytycznej w kontekście bezpieczeństwa morskiego i energetycznego" to jeden z paneli, który odbył się podczas 5. rejsu Gospodarki morskiej. Eksperci podkreślali, że zapewnienie bezpieczeństwa zależy od wyposażenia, współpracy między służbami, dobrych procedur. Potrzebna jest też zmiana regulacji prawnych dotyczących funkcjonariuszy na służbie.
Transport i logistyka stanowią kluczowy element każdej gospodarki, łącząc różne sektory i zapewniając ich sprawne współdziałanie. Z tego powodu są one częstym wektorem ataków hakerskich, które mają na celu nie tylko zakłócenie harmonogramów dostaw, ale także kradzież poufnych danych, a niekiedy nawet całkowity paraliż operacji. Przejęcie kontroli nad jednym elementem łańcucha może spowodować bowiem infekcję całego systemu powiązanych ze sobą podmiotów, prowadząc do poważnych strat finansowych.
Digitalizacja w branży morskiej ma miejsce od przynajmniej kilkunastu lat, ale nie we wszystkich zakamarkach sektora wygląda tak samo. Na dodatek wraz z ułatwieniami i usprawnieniami, przynosi zagrożenia i ograniczenia. O różnych aspektach cyfryzacji na morzu i w jego okolicach rozmawiali paneliści podczas tegorocznych targów BALTEXPO.
Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej, które odbyło się 10 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni, wiele miejsca poświęcono innowacjom w branży morskiej, w tym cyfryzacji. Podczas panelu „Cyberbezpieczeństwo i Żegluga Autonomiczna: Technologie na kursie: Systemy Autonomiczne, Sztuczna Inteligencja i Cyfrowa Odporność w Gospodarce Morskiej – Szanse, czy Zagrożenia?” szczegółowo przyjrzano się roli AI w tworzenie zarówno nowych możliwości rozwoju w branży morskiej.
Już w najbliższy weekend na jeziorze Małe Dąbie w Szczecinie odbędzie się Finał Lig Regionalnych, czyli regaty kwalifikacyjne do 1 Ligi na sezon 2026. W regatach wezmą udział najlepsze załogi z czterech regionalnych lig z całej Polski. Bazą regat będzie Centrum Żeglarskie.
Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
Duńska służba wywiadu wojskowego poinformowała o licznych w ostatnim czasie prowokacjach rosyjskiej marynarki wojennej w stronę duńskich okrętów i helikopterów.
W czasach dynamicznych zmian na geopolitycznej mapie świata, modernizacja i unowocześnienie sił zbrojnych staje się fundamentem narodowego bezpieczeństwa. Jednym z kluczowych elementów jest wyposażenie Marynarki Wojennej RP w najnowocześniejsze systemy, które zwiększają jej skuteczność bojową oraz świadomość sytuacyjną. Ważną cechą jest rozwój takich systemów oraz zagwarantowanie wsparcia technicznego w kraju.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?