W ostatnią noc minionego roku firma SeaData, będąca ekspertem w dziedzinie monitorowania danych środowiskowych, zaobserwowała znaczący spadek jakości powietrza (wzrost zawartości pyłów zawieszonych PM10/PM2.5 w powietrzu). To zjawisko, odnotowane dokładnie o północy, gdy entuzjastyczne tłumy witają Nowy Rok, było ściśle powiązane z intensywnym użytkowaniem fajerwerków.
Holandia rozpoczęła Nowy Rok szampanem, tradycyjnymi pączkami nazywanymi oliebollen oraz fajerwerkami. W 160 miejscach w całym kraju ok. 65 tys. osób powitało 2024 rok kąpielą w morzu.
W kurorcie Benidorm w Walencji wszystko jest już gotowe do wielkiej imprezy noworocznej – poinformowały władze tej hiszpańskiej gminy. Według radnej Marilo Cebreros, w zabawie sylwestrowej na plaży Levante weźmie udział ok. 10 tys. turystów krajowych i zagranicznych. Rezerwacje w hotelach oferujących kolację i zabawę zbliżają się do 90 proc.
Ten rok jest kamieniem milowym dla stoczni Damen Shipyards Galati w Rumunii, ponieważ zakład obchodzi 130 lat działalności. Wchodząca w skład grupy Damen Shipyards od 1999 roku stocznia Galati była odpowiedzialna za dostarczenie niektórych z największych i najbardziej skomplikowanych jednostek w historii firmy i wciąż odgrywa ważną rolę w rozwoju portfela Damen.
XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
Nietypowym gościem na angielskiej plaży okazał się mors arktyczny, należący do gatunku chronionego. Jego obecność przyciągała tłumy, ale to przez niego nie odbył się sylwestrowy pokaz fajerwerków.
Flota 50 kutrów rybackich protestowała w sobotę na jeziorze IJsselmeer w okolicach Breezanddijk w północnej Holandii przeciwko ustawianiu na wodzie turbin wiatrowych. Rybacy uważają, że przez farmy wiatrowe tracą tereny połowowe.
30 listopada, z pokładu kontenerowca ONE Apus spadło 1816 kontenerów. Była to największa strata kontenerów na morzu od czasu zatonięcia MOL Comfort siedem lat temu. Według Światowej Rady Żeglugi, średnia roczna liczba kontenerów utraconych na morzu na całym świecie w latach 2017-2019 wynosiła 779, co daje pewne spojrzenie na skalę tego wypadku. Oprócz olbrzymich strat finansowych, należy pamiętać, że duża część utraconego ładunku trafi na dno morskie, wywierając ogromny wpływ na środowisko i gatunki żyjące w morzu.
Kontenerowiec ONE Apus, który w zeszłym tygodniu w drodze do Japonii trafił na ogromne fale a z jego pokładu spadło 1816 kontenerów, zacumował w japońskim porcie Kobe. Jak poinformował "Daily Mail" była to największa liczba straconych kontenerów w historii morskiego transportu spowodowaną przez pogodę.
Indyjska marynarka wojenna opublikowała nowe nagrania, przedstawiające wiele prób broni z okrętów pierwszej linii na morzu w Diwali.
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Czarter jednostek typu jack-up. Zasady zatrudniania statków instalacyjnych wyjaśnia Maciej Olczak, Prezes ENMARO
Wszczęto postępowanie w sprawie wydania DŚU dla budowy zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych firmy Vestas
Michał Dąbrowski prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu
Kolejna wizyta ITS Luigi Rizzo w Porcie Gdynia. Włoska fregata chroni polskie wybrzeże
Od maja 2028 roku w Australii będzie obowiązywał zakaz eksportu żywych owiec drogą morską