Holenderski zarządca infrastruktury kolejowej ProRail uruchomił fazę testową automatycznych pociągów towarowych na dedykowanej linii Betuweroute, łączącej port w Rotterdamie z granicą niemiecką. Wprowadzenie systemów autonomicznych ma zwiększyć przepustowość trasy i pozwolić na oszczędności w zużyciu energii.
Mario Draghi, były prezes Europejskiego Banku Centralnego i były premier Włoch, wystąpił w Brukseli z ostrzeżeniem, że Unia Europejska, przez swoją niezdolność do zdecydowanego działania, zagraża nie tylko konkurencyjności, ale i własnej suwerenności. Rok po opublikowaniu swojego przełomowego raportu dotyczącego konkurencyjności UE Draghi stwierdził minimalny postęp i podkreślił, że „kontynuowanie dotychczasowego kursu oznacza skazanie się na upadek”
Polska jest dziś szóstą największą gospodarką Unii Europejskiej i jednym z najszybciej rozwijających się państw naszego kontynentu. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej sprawia, że tempo tego wzrostu nabiera jeszcze większej dynamiki. Program inwestycyjny w morską energetykę wkroczył już w fazę budowy. Wartość planowanych inwestycji w polskiej strefie ekonomicznej Bałtyku sięga setek miliardów złotych, a ich efekty będą widoczne przez pokolenia. Stanie się tak m.in. dzięki rozwojowi fabryk, stoczni, portów, dzięki nowym miejscom
Polski offshore rośnie w siłę. Program inwestycyjny w morską energetykę wkroczył w 2025 r. w fazę budowy i na terenie naszego kraju powstają gigantyczne inwestycje w łańcuchu dostaw i tysiące miejsc pracy. Potencjał rodzimych firm pokazał wyjazd studyjny zorganizowany w dniach 2-5 września przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej.
Francuski przewoźnik CMA CGM poinformował 2 września, że do jego floty dołączył nowy statek kontenerowy, CMA CGM Mercury. Odbyła się również ceremonia chrztu. Tak jak wiele innych, budowanych dla tej firmy w Korei Południowej, także ten wpisuje się w ideę wdrażania innowacyjnych rozwiązań z myślą o dekarbonizacji transportu morskiego oraz zmniejszania emisji CO2.
Polska będzie dysponować jednymi z największych i najnowocześniejszych turbin wiatrowych w Europie i na świecie – ocenił premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w Łebie. Jego zdaniem inwestycja zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Statki zatruwają powietrze w miastach portowych. Rozwiązaniem jest elektryfikacja portów, jednak zaledwie cztery z 30 największych europejskich portów wybudowały większość potrzebnej infrastruktury.
Podczas targów „Transport Logistic 2025” w Monachium podpisano ważne porozumienie dotyczące przyszłości zasilania z lądu (shore power) w Porcie Hamburg. W ceremonii wzięli udział: senator ds. gospodarki Hamburga Dr Melanie Leonhard, dyrektor handlowy Zarządu Portu Hamburg (HPA) Friedrich Stuhrmann oraz dyrektor zarządzający Ocean Network Express (Europe) Ltd. – Takahiro Kikuchi.
W maju 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia przez Stena Line połączenia promowego Gdynia-Karlskrona. Z trasy obsługiwanej przez jeden prom 6 razy w tygodniu, linia Gdynia-Karlskrona stała się kluczowym korytarzem morskim, który do dziś przewiózł ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Jubileusz uświetniła międzynarodowa konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, zapowiadająca dalszy rozwój tej ważnej arterii transportowej w Europie.
Do roku 2150 r. Wenecja oraz wyspy i bagna Laguny Weneckiej mogą okresowo znaleźć się pod wodą podczas powodzi morskich – potwierdziła analiza włoskich naukowców. W rozmowie z PAP oceanolog prof. Jacek Piskozub podkreślił, że do końca wieku zalaniu ulec mogą też niektóre polskie miejscowości, w tym dzielnice Gdańska.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”