Chiny odnotowały wzrost eksportu wynoszący 7,2 proc. w ujęciu rocznym; to dane lepsze niż wcześniejsze prognozy ekonomistów – wynika z informacji opublikowanych w czwartek przez administrację celną ChRL.
5 czerwca br. U.S. Census Bureau oraz U.S. Bureau of Economic Analysis (BEA) Stanów Zjednoczonych ogłosiły że od początku roku deficyt towarów i usług wzrósł o 179,3 mld USD, czyli o 65,7%, w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. Eksport wzrósł o 58,4 mld USD, czyli o 5,5% Import wzrósł o 237,8 mld USD, czyli o 17,8%.
Chiński eksport wzrósł we wrześniu do nowego miesięcznego rekordu, ponieważ silny popyt przed świętami na koniec roku i rosnące ceny przeważyły nad skutkiem niedoborów energii w całym kraju.
Początkowo przewidywano, że pandemia koronawirusa sparaliżuje gospodarkę morską Chin, będącą motorem światowego handlu. 20 miesięcy i 4 milionów zgonów później, widzimy, że przewidywania okazały się błędne, a pandemia przyniosła odwrotny skutek.
Eksport Chin ponownie wzrósł w maju, choć w wolniejszym tempie niż w poprzednim miesiącu. Napędzany był silnym globalnym popytem, ponieważ więcej gospodarek na całym świecie zostało otwarte. Import wzrósł, stymulowany przez rosnące ceny surowców.
Roczna wartość towarów sprowadzanych z Chin do Polski w ciągu pięciu ostatnich lat wzrosła o ponad 50 proc. Styczniowe dane GUS pokazują, że pomimo gwałtownego wzrostu kosztów transportu z tego kraju, z którym zmagają się polskie firmy, ten trend jest kontynuowany i ma szansę się utrzymać. Jest jednak jeden warunek.
Po blisko 7-proc. spadku gospodarczym w I kwartale kolejne trzy miesiące roku Chiny zaliczyły odbicie o 3,2 proc. Jednak mimo pozytywnego wyniku wciąż trudno prognozować rezultat całoroczny. Nie podejmują się tego nawet chińskie władze. Kryzys wywołany koronawirusem nakłada się na proces przekształcania społeczeństwa z produkcyjnego w konsumpcyjne i może go spowolnić, ale zdaniem sinologa, dra hab. Bogdana Góralczyka Pekin wyjdzie z tych zawirowań obronną ręką.
Import do Chin wzrósł niespodziewanie w czerwcu o 2,7 proc., a eksport z tego kraju zwiększył się o 0,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem – wynika z wtorkowych danych urzędu celnego. Według analityków to sygnał stopniowego ożywienia po pandemii Covid-19.
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wywołała bezprecedensowy szok popytowo-podażowy w światowej gospodarce. Światowa Organizacja Handlu szacuje, że w 2020 r. wartość handlu międzynarodowego spadnie o między 13% a 32%. Sektor transportu morskiego, będący nośnikiem blisko 90% wolumenu handlu międzynarodowego, stawia w sytuacji szczególnie trudnej, ale nie beznadziejnej.
Armatorom kontenerowym udało się przerzucić na klientów wyższe koszty ekologicznego paliwa, które mają pomóc spełnić nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska.
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku