Niedzielny rejs wycieczkowy zakończył się dramatycznie dla 55 niemieckich turystów. Katamaran Boca de Yuma I zatonął w zatoce Samaná, u północno-wschodnich wybrzeży Dominikany. Na pokładzie znajdowali się uczestnicy zorganizowanej wycieczki z luksusowego statku wycieczkowego Mein Schiff 1, należącego do TUI Cruises.
Teraz nie jest już zwykłym elementem wyposażenia ratunkowego. Ten kombinezon to pamiątka po jednej z największych morskich tragedii w historii Polski – zatonięciu promu „Jan Heweliusz”. Dzięki niemu Grzegorz Sudwoj, członek załogi jednostki, w lodowatej wodzie wygrał walkę o życie. Po kilkudziesięciu latach od tego tragicznego zdarzenia ten niezwykle osobisty i cenny przedmiot trafił do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
Brytyjskie Królewskie Towarzystwo Naukowe nowym raporcie ostrzegło przed stosowaniem geoinżynierii słonecznej, tłumacząc, że choć może ona zmniejszyć globalne ocieplenie, to jednocześnie przyczyni się do częstszego pojawiania się susz czy huraganów.
Po katastrofie „Jan Heweliusz” zatonął ponownie – w morzu kłamstw. Wiedziałem, że moja książka będzie nie tylko o tragedii promu, ale też o ułomnym państwie, o ofiarach, od których Polska się odwróciła - powiedział PAP Adam Zadworny, autor reportażu „Heweliusz. Tajemnica katastrofy na Bałtyku”.
To najtragiczniejsza katastrofa w historii polskiej floty handlowej. Zginęło wówczas 55 osób: 35 pasażerów, w tym dwoje dzieci i 20 członków załogi. Odnaleziono 39 ciał. Zginęli obywatele Polski, Austrii, Węgier, Szwecji, Czech i Norwegii.
Potężny tajfun Kalmaegi przeszedł nad centralnymi Filipinami, powodując śmierć co najmniej dwóch osób - podały we wtorek lokalne władze, dodając, że ewakuowano blisko 400 tys. mieszkańców. Wiatr w porywach osiągał 205 km/godz. W mieście Cebu woda zalała ulice, a mieszkańcy chronili się na dachach swoich domów.
Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN) zmieniła status żółwi zielonych (Chelonia mydas) z kategorii „zagrożony” (endangered) na „niski stopień ryzyka” (least concern). To rezultat dekad skoordynowanych wysiłków konserwacyjnych, które odwróciły dramatyczny spadek populacji tych morskich gadów.
W dniu, gdy w całej Polsce wspominamy tych, którzy odeszli, szczególnego znaczenia nabiera opowieść o tragedii, która od trzech dekad pozostaje bolesnym punktem w historii polskiej żeglugi. Już 5 listopada 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje serial „Heweliusz”, opowiadający o katastrofie promu MS Jan Heweliusz, który zatonął na Bałtyku w styczniu 1993 roku.
Współczesne wydarzenia rzuciły na opowieść o kapitanie Jamesie Cooku nowe światło. Za życia otaczał go nimb chwały, dziś przez ruchy antykolonialne niszczy się jego pomniki - mówi PAP amerykański pisarz Hampton Sides, autor książki „Na szerokim, szerokim morzu. Ostatnia wyprawa kapitana Cooka”.
"Transformacja energetyczna na statkach i w transporcie morskim" - to kolejna debata podczas 5. Rejsu z Gospodarką Morską. Wnioski z debaty ekspertów są co najmniej niepokojące. Dramatycznie brakuje paliw niskoemisyjnych, a jednocześnie najwięksi i najbogatsi armatorzy eskalują wyścig technologiczny, na który nie stać mniejszych operatorów.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?