Delfiny zwyczajne w północnym Atlantyku żyją dziś znacznie krócej niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Średnia długość życia samic spadła o siedem lat w porównaniu z końcem lat 90. - poinformowało czasopismo „Conservation Letters”.
"Rola infrastruktury krytycznej w kontekście bezpieczeństwa morskiego i energetycznego" to jeden z paneli, który odbył się podczas 5. rejsu Gospodarki morskiej. Eksperci podkreślali, że zapewnienie bezpieczeństwa zależy od wyposażenia, współpracy między służbami, dobrych procedur. Potrzebna jest też zmiana regulacji prawnych dotyczących funkcjonariuszy na służbie.
Szwedzka stocznia z siedzibą w Karlskronie, Saab Kockums, jest odpowiedzialna jako główny wykonawca, za budowę nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla polskiej Marynarki Wojennej, w ramach programu „Delfin”. Co kluczowe w tym przedsięwzięciu, powstają one w gdańskiej stoczni, a wiele krajowych firm jest także zaangażowanych w prace nad nimi. Wśród nich jest firma HG Solutions z Gdyni.
Liczba wielorybów, delfinów i morświnów wyrzuconych na wybrzeżu Szkocji wzrosła z ok. 100 rocznie do ponad 300 w ciągu 30 lat – stwierdzili naukowcy z Uniwersytetu w Glasgow. W ich opinii prawdopodobnymi przyczynami było m.in. zaplątanie się w sieci rybackie i zanieczyszczenie wód.
Wodowanie pierwszego z dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", przyszłego ORP Jerzy Różycki (261), stanowi jeden z bardziej efektownych momentów prowadzonych prac stoczniowych. To także czas niezwykle intensywnej służby marynarzy służących w jednostce, w której te okręty będą służyć. Więcej na ten temat z perspektywy polskiej Marynarki Wojennej powiedział się kmdr por. Marcin Gronek, dowódca grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów, stacjonującej na co dzień w Porcie Wojennym Gdynia.
Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się drugie w tym roku wodowanie okrętu, wpisując się w największe od lat prace związane z modernizacją potencjału sił morskich. Tym razem na wodzie znalazł się okręt rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, przyszły ORP Jerzy Różycki. Jednostka powstaje w kooperacji ze szwedzkim koncernem Saab.
Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędą się, 1 lipca, chrzest i wodowanie pierwszego z dwóch zaplanowanych okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”, przyszłego ORP Jerzy Różycki (261). Jednostki tej serii wejdą w skład grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Francuska spółka E-Dolphin wprowadza na rynek elektryczny skuter wodny ze 160-konnym silnikiem i baterią, która starczy na 2 godziny pływania. Skuter tej firmy jest cichy i znacznie mniej emisyjny, ale bardzo drogi.
Obietnica ministra obrony narodowej Władysława-Kosiniaka Kamysza, że jeszcze w 2025 roku zostanie wybrany oferent, który dostarczy Polsce nowe okręty podwodne, stale budzi emocje. Czołowe firmy z branży okrętowej, zainteresowane wzięciem udziału w programie, starają się zainteresować opinię publiczną swoją ofertą. Pochodzący ze Szwecji koncern Saab-Kockums zaprosił do swojej stoczni w Karlskronie polskich dziennikarzy, aby mogli zapoznać się z nią lepiej i na własne oczy zobaczyć stan prac nad najnowszymi okrętami podwodnymi typu
Na początku kwietnia, około 17 kilometrów od ujścia Wisły Śmiałej, załoga biura rejsów wycieczkowych „Rejsy na foki Gdańsk - Świbno” zaobserwowała żerującego wieloryba.
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS