• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – konosament bezpośredni. Część I

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – contracts of affreightment) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi, z kolei, na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.

16.10.2025, 19:56
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Cztery ofiary ataku na masowiec Eternity C

Liczba zabitych w poniedziałkowym ataku na masowiec Eternity C na Morzu Czerwonym wzrosła do czterech - przekazała agencja Reutera. Była to druga w ostatnich dniach napaść na statek w tym rejonie od listopada 2024 r. Do pierwszej przyznali się jemeńscy rebelianci Huti.

09.07.2025, 06:16
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Londyn i Ateny wzywają do omijania Morza Czerwonego i informowania o rejsach przez Cieśninę Ormuz

Grecja i W. Brytania wezwały do unikania żeglugi w południowym regionie Morza Czerwonego i informowania o wszystkich rejsach przez Cieśninę Ormuz w odpowiedzi na izraelskie ataki na terytorium Iranu - wynika z dokumentów, do których w piątek dotarła agencja Reutera.

13.06.2025, 14:52
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – premia za pośpiech („dispatch money”)

Okres ładowania (lay-time), pozostaje zawsze w pełnej dyspozycji czarterującego („The Theraios” [1971] 1 Lloyd’s Rep. 209). Z jednej strony zatem, armator (przewoźnik) nie ma prawa do ingerencji w sposób i tempo przyjęte przez czarterujących w związku z za/wyładunkiem. Lord Salmon (J) ujął to w następujący sposób „The method of loading and discharging the ship is entirely a matter for the charterer to decide (…). Nor is it of any consequence to the owners whether the loading or discharge proceed very slowly on some days or except

12.06.2025, 11:13
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Armatorzy nie zamawiają masowców. Ważny trend na rynku stoczniowym

Zamówienia na statki masowe spadły do ​​najniższego poziomu od trzech dekad, a kontrakty na budowę nowych statków spadły o 92% rok do roku w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r., poinformowało w tym tygodniu stowarzyszenie branżowe BIMCO. W lutym nie zamówiono żadnych nowych statków w tej kategorii.

15.03.2025, 14:32
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Potencjał oraz perspektywy rozwoju światowej floty handlowej

Światowa flota statków morskich, zgodnie z danymi UNCTAD, szacowana była na początku 2024 roku na 108 787 jednostek (+100 GT) o łącznej nośności wynoszącej 2,35 mld DWT, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 3,4%. Uzyskany przyrost nośności wpisuje się w średnią dla okresu ostatniej dekady, a jednocześnie jest znacznie niższy od wyników osiąganych w czasie boomu inwestycyjnego w latach 2005-2012 (+7,5% średniorocznie).

10.02.2025, 09:45
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Bałtyk w obliczu wyzwań: zarządzanie ryzykiem w portach, offshore i logistyce

Polska gospodarka morska rozwija się w szybkim tempie, wyznaczając ambitne cele w zakresie modernizacji portów, rozbudowy infrastruktury logistycznej i realizacji pierwszej w kraju morskiej farmy wiatrowej (MFW). Ten dynamiczny rozwój stawia przed nami wyzwania, które wymagają skutecznego zarządzania ryzykiem – zarówno w obszarze operacyjnym, jak i prawnym.

27.01.2025, 10:38
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Nota bukingowa („booking note”). Część I

Zwyczajową praktyką w przewozie ładunków morzem lub szerzej, w przewozie multimodalnym, jest negocjowanie warunków i zakontraktowanie przewozu, zanim dany ładunek zostanie postawiony do dyspozycji przewoźnika w porcie załadunku, lub zanim ładunek zostanie załadowany do kontenera, w miejscu załadunku kontenera. Taka aranżacja jest wręcz konieczna, z punktu widzenia gestora danego ładunku (frachtującego), jak i przewoźnika.

18.11.2024, 14:38
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Komu potrzebne ubezpieczenie OC czarterującego?

Każdego dnia, w różnych zakątkach świata podpisywane są umowy czarteru, czyli dzierżawy statku. Firmy czarterujące, które zawierają takie umowy C/P (Charter Party) wcale nie muszą być armatorem, ani też nie muszą mieć doświadczenia w eksploatacji statków. Zwłaszcza w przypadku czarterów na czas (Time Charter) lub na podróż (Voyage Charter). Trochę inaczej wygląda sprawa w przypadku trzeciej formy czarteru tzw. Bareboat Charter – wynajem statku tutaj jest bez załogi, przejmując niemal całkowitą kontrolę i odpowiedzialność za state

14.11.2024, 21:52
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rosną floty armatorów kontenerowych i portfele chińskich stoczni. Północną Drogą Morską popłynie więcej statków

Ponad 7 150 statków może przewozić kontenery, z tego ponad 6 350 to statki przystosowane tylko do przewozu pojemników. W październiku 2024 r. flota ta, o nośności pond 369,2 mln ton, była zdolna przyjąć na pokłady prawie 31 138,5 tys. kontenerów TEU – podaje Alphaliner. Zmniejszony ruch w Kanale Panamskim i zagrożenia na Morzu Czerwonym sprawiły, że utrwalają się liniowe połączenia atlantyckie. Operatorzy logistyczni starają się zaktywizować północny szlak arktyczny wokół Rosji.

10.11.2024, 13:49
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.