Mimo sankcji, miliony baryłek ropy naftowej jest nielegalnie transportowane nowymi szlakami morskimi. Tysiące ton ropy naftowej jest przeładowywane między zbiornikowcami. Operatorzy nie mają problemów z załadunkiem i przeładunkiem ropy naftowej, a potem jej sprzedażą jako „legalnym” ładunkiem. Statki zmieniają bandery, właścicieli, nazwy, przemieszczają się pod fałszywymi banderami, często płyną z wyłączonym systemem AIS.
Istotne źródło dostaw ropy i gazu do Europy i Azji może zostać zablokowane. Iran zapowiedział, że może zablokować Cieśninę Ormuz. Większym zagrożeniem wydają się jednak sytuacje, w których statki tracą sygnał GPS i wyłączają systemy identyfikacyjne. Według firmy Windward, zajmującej się analizą ruchu statków, od początku konfliktu między Izraelem a Iranem około tysiąca jednostek w Zatoce Perskiej odnotowało zakłócenia sygnałów z satelitów.
W ramach współpracy sił zbrojnych i służb Brazylii udało się 31 maja zatrzymać półzanurzalną łódź wykorzystywaną przez przemytników narkotyków. Przestępcy wykorzystują trasy morskie i rzeczne do transportu nielegalnych substancji, co wymusza zaangażowanie przeciwko nim także sił marynarek wojennych.
W 2025 r. statki handlowe zwolniły do rekordowo niskich prędkości. Statki handlowe pływały w 2025 r. wolniej niż kiedykolwiek. Średnie prędkości floty dalekomorskiej w pierwszym kwartale tego roku osiągnęły nowy poziom najniższy, zgodnie z danymi Clarksons Research. Na „slow steaming” zdecydowały się te grupy armatorów, które borykały się z problemami utrzymania wysokich frachtów i przychodów w zeszłym roku i w pierwszych miesiącach roku bieżącego.
„Patrząc wtedy na ten bezludny teren, trzeba było mocno wysilić wyobraźnię, żeby stworzyć wizję nowoczesnego portu, który już za 4 lata będzie załadowywał węgiel na duże statki, a za 5 lat rozładowywał największe zbiornikowce, które mogły wpłynąć na Bałtyk z ładunkiem ropy naftowej dla polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku” – wspominał Aleksander Białecki, dyrektor budowy Portu Północnego.
Mające swoją główną siedzibę w stolicy Bahrajnu, Manamie, Połączone Siły Zadaniowe 150 (Combined Task Force 150, CTF-150) dokonały kilku spektakularnych zatrzymań jednostek nawodnych wykorzystywanych do transportu narkotyków. Zatoka Perska obok Morza Karaibskiego stała się obszarem intensywnych działań przemytników, których działalność próbują ukrócić siły morskie wielu państw działających w ramach koalicji.
Przez morskie terminale paliwowe przepompowano w 2023 około 2,16 mld t ropy naftowej, z czego morskie terminale Unii Europejskiej przeładowały ponad 470 mln t. Ten wynik przebiła gospodarka ChRl, która sprowadziła drogami morskimi 512 mln ton w okresie styczeń-grudzień ubr. – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. Port Gdańsk znalazł się w czołówce portów UE przeładowujących ropę naftową.
Dowodzona przez USA międzynarodowa koalicja działająca w rejonie Zatoki Perskiej i Cieśniny Ormuz ostrzegła statki w regionie, aby trzymały się z dala od wód Iranu, aby uniknąć możliwego zajęcia przez siły morskie tego kraju.
W Jemenie zakończono przepompowywanie 1,1 mld baryłek ropy z niszczejącego tankowca, co pozwoliło uniknąć katastrofy ekologicznej, ponieważ istniało poważne ryzyko wycieku surowca ze statku, który nie został rozładowany od 2015 roku z powodu wojny - poinformowała w czwartek ONZ.
Iran pozyskał technologię budowy supersonicznych pocisków rakietowych, która jest obecnie poddawana testom - poinformowała w środę półoficjalna irańska agencja Tasnim.
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS