Płynący pod banderą Malty chemikaliowiec Endo Ponente został zaatakowany przez piratów, gdy znajdował się około 100 km na południe od wybrzeży Togo. To pierwszy od lat poważny napad na tym szlaku, którym dziennie przepływa niemal dwa tysiące statków, unikających zagrożonych atakami jemeńskich Huti wód Morza Czerwonego.
Liczba incydentów piractwa i zbrojnych napadów na statki na świecie gwałtownie wzrosła w pierwszym kwartale 2025 r., odnotowując zauważalny wzrost o 35% w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku. Wzrost ten jest spowodowany przede wszystkim znacznym wzrostem liczby incydentów w Cieśninie Singapurskiej.
Międzynarodowe Biuro Morskie w najnowszym raporcie informuje o spadku piractwa morskiego. Mimo zmniejszenia liczby incydentów, niepokoi wzrost wziętych zakładników, stanowiących członków załogi. Zatoka Gwinejska i Cieśnina Singapurska stanowią główne obszary, na których statki są szczególnie zagrożone atakiem piratów.
Chińska flota morska z niszczycielem rakietowym Nanning zacumowała w sobotę w nigeryjskim porcie Lagos na południu kraju - informuje agencja Reutera. Taka wizyta odczytywana jest jako sygnał rozszerzania wpływów chińskich w regionie.
Porty Zatoki Gwinejskiej to bramy do prawdziwego bogactwa Afryki. To w ich rejonach skoncentrowanych jest wiele obszarów o kluczowym znaczeniu dla wielu gospodarek państw afrykańskich.
Międzynarodowe Biuro Morskie w najnowszym raporcie przedstawia najniższy poziom piractwa od niemal 30 lat. Zatoka Gwinejska i Cieśnina Singapurska stanowią główne obszary na których statki są szczególnie zagrożone na atak piratów.
Duńskie Siły Zbrojne poinformowały w czwartek, że doszło do wymiany ognia z piratami u wybrzeży Nigerii; broniąc się, załoga duńskiej fregaty zastrzeliła czterech napastników i raniła kolejnego. Nikt z Duńczyków nie ucierpiał.
Mimo rozwoju technologii, piractwo morskie nadal stanowi poważne zagrożenie dla marynarzy i armatorów. Możemy zaobserwować tendencję wzrostową pirackich ataków, w szczególności porwań dla okupu. Większość działań piratów ma miejsce na niezmiennych od lat akwenach, w szczególności w rejonie Zatoki Gwinejskiej.
Piractwo i napady z bronią na morzu spadły do najniższego poziomu od 27 lat w pierwszej połowie 2021 roku. Nie dajmy się jednak zwieść liczbom - ostrzega Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB).
Duńczycy podejmują kolejne działania w następstwie decyzji o wysłaniu okrętu wojennego do Zatoki Gwinejskiej. Aby wspomóc walkę z piractwem rząd duński będzie negocjował warunki porozumienia z administracją państwową Afryki Zachodniej.
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu